بررسی شاخص های رشد و خصوصیات عملکردی ارقام نخود (Cicer arietinum) در واکنش به تراکم های مختلف کاشت در شرایط کشت پاییزه دیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یک آزمایش مزرعه ای در سال زراعی 93-1392 در لرستان اجرا شد تا اثر سه تراکم کاشت (30 ،55و 83 بوته در متر مربع) بر شاخص های رشد و عملکرد دانه چهار رقم نخود (آزاد، هاشم، آرمان و ICL482) در شرایط کشت پاییزه و دیم مورد بررسی قرار بگیرد. آزمایش به صورت فاکتوریل بر پایه بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار انجام شد. رشد ارقام نخود در تراکم های مختلف با اندازه گیری شاخص های تجمع ماده خشک، سرعت رشد گیاه، شاخص سطح برگ و سرعت رشد نسبی بررسی شد. نتایج نشان داد که تعداد غلاف در بوته تحت تاثیر تراکم و رقم قرار گرفت و رقم ICL482 بیشترین تعداد غلاف در بوته را داشت. بیشترین تعداد غلاف در بوته در تراکم 55 بوته در مترمربع مشاهده که از تراکم های 30و 85بوته در مترمربع به ترتیب 38و 32درصد بیشتر بود. تعداد شاخه، ارتفاع بوته، وزن 100 دانه، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیکی و شاخص برداشت به صورت معنی داری تحت تاثیر اثر متقابل رقم × تراکم بوته قرار گرفتند. رقم ICL482 بیشترین عملکرد دانه (2077 کیلوگرم در هکتار) را در تراکم 83 بوته در مترمربع تولید کرد که از رقم های هاشم، آزاد و FILIP9393 به ترتیب 25 ،59و 23 درصد بیشتر بود. رقم ICL482 بیشترین شاخص سطح برگ و سرعت رشد گیاه را در طول فصل رشد دارا بود. از آنجا که بیشترین عملکرد دانه در بالاترین تراکم بدست آمد نیاز است اثر تراکم-های بالاتر بر عملکرد دانه ارقام نخود در شرایط دیم مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
21 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1762975 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!