بررسی رابطه بین کیفیت خدمات و پاسخگویی بیمارستان و ارتباط ان با وفاداری بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی شهر یزد درسال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
یکی از اولین و مهم ترین فاکتورها در بهبود مراقبت و فرآیندهای درمانی در مراکز ارائه دهنده خدمات اندازه گیری کیفیت خدمات و پاسخگویی از دید مشتریان می باشد. مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه بین کیفیت خدمات و پاسخگویی بیمارستان و ارتباط ان با وفاداری بیماران در بیمارستانهای دولتی شهر یزد در سال 1395 انجام گردید.
روش بررسی
مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر بر روی 200 نفر از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های دولتی شهر یزد در سال 1395 انجام گرفت. گردآوری اطلاعات با سه پرسشنامه کیفیت خدمات، پرسشنامه پاسخگویی WHO و پرسشنامه وفاداری انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و به کمک آماره های توصیفی و آزمون آماری همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته ها
در بین ابعاد کیفیت خدمات بیشترین میانگین و انحراف معیار مربوط به بعد درک بیماری (0/67±3/95) و کمترین میانگین و انحراف معیار مربوط به بعد امور ناملموس (0/63±3/58) بود. در بین ابعاد پاسخگویی نیز بیشترین میانگین و انحراف معیار مربوط به بعد دسترسی به شبکه حمایت اجتماعی (0/88±2/26) و کمترین میانگین و انحراف معیار مربوط به بعد ارتباط با بیمار (0/84±2/55) بود. میانگین و انحراف معیار وفاداری نیز مقدار( 0/06±2/55)به دست آمد. همبستگی معنی داری بین کیفیت با پاسخگویی، کیفیت با وفاداری و وفاداری با پاسخگویی مشاهده شد(0/05>P).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد کیفیت و پاسخگویی بر وفاداری بیماران موثر بود. لذا مدیران باید ضمن برنامه ریزی در راستای ارتقای کیفیت خدمات، توجه به ابعاد ناملموس بیماران را افزایش و فرهنگ پاسخگویی را در بیمارستان ترویج دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1765386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!