بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی و فراوانی ژن های بتالاکتاماز وسیع الطیف TEM و SHV در سویه های کلبسیلا پنومونیه جداشده از نمونه های خون نوزادان بستری در برخی بیمارستان های شهر رشت

پیام:
نوع مقاله:
بررسی کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
: کلبسیلا پنومونیه یکی از عوامل شایع در عفونت های مهم بیمارستانی می باشد. هدف از این مطالعه تعیین میزان فراوانی ژن blaTEM و blaSHV در سویه های کلبسیلا پنومونیه جدا شده از عفونت خون از نمونه های کلینیکی شهر رشت می باشد.
در این مطالعه، 163 ایزوله جدا شده از نمونه های خون بیمارستان های شهر رشت از نظر حساسیت آنتی بیوتیکی به روش انتشار دیسک و تست غربالگری به روش دیسک ترکیبی و همچنین وجود ژن های blaTEM و blaSHV با استفاده از PCR مورد بررسی قرار گرفت.
از مجموع 163 نمونه خون کشت داده شده، تعداد 16 نمونه کشت مثبت بود که تنها 3 مورد (75/18 درصد) کلبسیلا پنومونیه تشخیص داده شد. از 3 نمونه مثبت، 2 نمونه (67 درصد) تولیدکننده بتالاکتاماز وسیع الطیف بودند. نتایج PCR بر روی 3 نمونه نشان داد که 3 مورد (100 درصد) حاوی ژن SHV، 1 مورد (3/33 درصد) حاوی ژن TEM و 1 مورد (3/33 درصد) نیز هر دو ژن SHV و TEM را دارا بودند. کلبسیلا پنومونیه های جدا شده بیشترین مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های پنی سیلین و آموکسی سیلین (100 درصد) و کمترین مقاومت به آنتی بیوتیک های ایمی پنم و سفتازیدیم (33 درصد) بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1765794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!