بررسی پتانسیل تهویه طبیعی بخش های مختلف بیمارستانی دربیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1393

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
از جمله عناصر متعارف فعلی موثر بر انتقال یا کاهش انتقال ذرات هوابرد و کیفیت هوای ساختمان ها، سیستم های تهویه طبیعی می باشند. تهویه طبیعی به معنی تامین هوای تازه و خنک سازی از طریق جابجایی هوای آزاد محیط بوده که از عوامل تاثیرگذار بر جنبه های بهداشت وسلامت جامعه مانند کنترل پاتوژنهای هوابرد و عفونت های حاصله از آنها در بخش های مختلف زندگی به خصوص بیمارستان ها ویکی از مقرون به صرفه ترین راهکارهای موجود دراین زمینه می باشد. هدف از این مطالعه بررسی پتانسیل میزان تهویه طبیعی بخش های مختلف بیمارستانی دربیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 35 بخش از 12 بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران که درمجموع تعداد 269 اتاق را شامل شد از نظر پارامترهای رطوبت، دما، سرعت باد و مشخصات اتاق مورد بررسی قرار گرفت و نتایج با استانداردها ودستورالعمل های مربوطه مقایسه شدند. بخش های مورد بررسی شامل بخش های عفونی، خون، گوارش، سل و... بودند که از نظر پاتوژنهای هوابرد دارای اهمیت هستند. بررسی ارتباط ACH با پارامترهای جهت جغرافیایی، دما و رطوبت، به همراه دسته بندی بخش ها به گروه های هوابرد و غیرهوابرد و سنجش میانگین ACH آنها به همراه آزمونهای کروسکال والیس و فلیگنر-کیلن با استفاده از نرم افزار R-تحلیل آماری (ورژنR 3.2.0) و Excel 2013 انجام گرفت.
یافته ها
مقادیر حداقل و حداکثر سرعت باد، رطوبت و دما در اتاق ها به ترتیب (0 و9/2 متربرثانیه)، (5/13% و40%) و(24 و 7/30درجه سانتی گراد) بود. همچنین میانگین ACH در بخش های هوابرد و غیر هوابرد به ترتیب برابر با 5/20 و 31 بود . همچنین با استفاده از آزمون آماری کروسکال-والیس روابط معنی داری بین پارامترهای مختلف مطالعه مشاهده شد(P-value<0.05).
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که بازنمودن درب و پنجره ی اتاق ها باتوجه به اندازه گیری های انجام شده و اعداد بدست آمده و مقایسه با استانداردها(12ACH=) پتانسیل بالایی در کاهش عفونت ها در بیمارستان ها خواهیم داشت. همچنین با استفاده از تهویه طبیعی می توان به میزان بسیار زیادی در هزینه های مرتبط با تامین انرژی جهت تهویه در بخش های مختلف صرفه جویی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!