بررسی ارتباط بین فراوانی خطاهای تولید جبرانی با نوع شکاف و سن جراحی اولیه ی کام در کودکان 3 تا 7 سال دچار شکاف کام شهر اصفهان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهدافبرخلاف تاریخچه ی نسبتا طولانی جراحی کام، توافق کمی در خصوص بهترین زمان و تکنیک جراحی وجود دارد وتناقضاتی درباره تاثیر زمان جراحی روی گفتار مطرح است. ترمیم کام اغلب با عنوان زودهنگام یا دیرهنگام و بدون ارائه ی تعریفی واضح توصیف میشوند و هنوز هیچ پروتکل استانداردی وجود ندارد که زمان ایده آل برای ترمیم شکاف کام را برای دستیابی به گفتار بهینه و پرهیز از رشد غیر عادی فک فوقانی بعد از ترمیم مشخص کند. از سوی دیگر انواع مختلفی از شکاف کام اولیه و ثانویه وجود دارد و تحقیقات بیانگر آن است که وسعت و نوع شکاف، تکنیک جراحی و زمان ارائه ی مداخلات جراحی و رفتاری روی فراوانی و نوع خطاهای گفتاری این کودکان تاثیرگذاراست. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین تولید خطاهای تولید جبرانی با نوع شکاف کام و سن جراحی اولیه انجام شد.
مواد و روش هادر این پژوهش توصیفی- تحلیلی گذشته نگر، با توجه به کل جمعیت در دسترس، تعداد 175 کودک دچار شکاف کام 7-3 ساله انتخاب شدند. با مراجعه به کلینیک شکاف کام اصفهان و براساس معیارهای ورود و استفاده از پرونده ی نمونه ها، فرم پرسشنامه اطلاعات شخصی و فرم ارزیابی گفتار تکمیل شد. اطلاعات مربوط به نوع شکاف و زمان جراحی اولیه کام استخراج شد. با وارد کردن داده ها در نرم افزار spss16 نتایج بررسی شد.
یافته ها نتایج نشان دادند که رابطه ی معناداری بین سن جراحی اولیه ی کام و نوع شکاف با تعداد کودکانی که خطای تولید جبرانی داشتند وجود نداشت.
نتیجه گیری در این مطالعه بازه ی سنی نمونه ها وسیع و میزان گستردگی شکاف کام نا مشخص بود. مطالعات بیشتری نیاز است تا تعیین شود آیا متغیرهای دیگری ( مانند نوع و زمان ارائه ی برنامه ی مداخله ی زودهنگام) نیز وجود دارند که تاثیر زمان جراحی اولیه و نوع شکاف کام را مخفی کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1768594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!