اثر فوری انواع کفی طبی بر نسبت فعالیت الکتریکی عضله پهن داخلی مایل به پهن خارجی در حرکت فرود-پرش تک پا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف
اثرات بیومکانیکی کفی طبی بر بهینه کردن الگوی حرکتی به ویژه در اندام تحتانی در علوم توانبخشی مستند شده است؛ اما نتایج کاربرد آن در تغییرات الگوهای حرکات پایه ای ورزشی به خوبی شناخته نشده است. هدف مطالعه ی حاضر، بررسی اثر فوری سه نوع کفی طبی سخت، نیمه سخت و نرم بر نسبت فعالیت عضلات پهن داخلی مایل به پهن خارجی بود.
مواد و روش ها
در مطالعه نیمه تجربی حاضر تعداد 13 مرد شرکت کردند. فعالیت الکترومیوگرافی عضلات پهن داخلی مایل به پهن خارجی حین انجام تکلیف فرود-پرش تک پا در وضعیت های: پوشش کفش بدون کفی، کفی نرم، نیمه سخت و کفی طبی سخت ثبت و نسبت VMO/VL مقایسه شد. از آزمون آنالیز واریانس با اندازه های تکراری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد (05/0< P).
یافته ها
میزان فعالیت عضله ی پهن داخلی مایل در مرحله انقباض اکسنتریک در انجام تکلیف فرود- پرش با کفی نرم به طور معناداری بیشتر از کفی نیمه سخت بود. میزان فعالیت عضله ی پهن خارجی نیز در مرحله اکسنتریک در کفی نرم به طور معناداری بیشتر از حالات بدون کفی و کفی سخت بود. در مراحل پیش فعالیت و کانسنتریک تفاوت معناداری در فعالیت عضلات پهن داخلی مایل و پهن خارجی میان وضعیت-های مختلف مشاهده نشد. نهایتا، نسبت VMO/VL در مرحله ی اکسنتریک در کفی سخت به طور معناداری بیشتر از کفی نیمه سخت بود.
بحث و نتیجه گیری
کفی طبی سخت می تواند نسبت VMO/VL را حین اجرای تکلیف فرود-پرش افزایش دهد. به نظر می رسد که استفاده از کفی سخت به بهبود و تسریع توانبخشی افراد با مشکلات عدم تعادل بین عضلات پهن داخلی مایل و پهن خارجی در اجرای حرکات پرشی مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1768595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!