بررسی اثر عصاره ی آبی کهلیک اوتی (Thymus kotschyanus Boiss. et Hohen.) بر کنترل قند خون و اختلالات لیپیدی بیماران دیابتی نوع 2: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
دیابت شیرین به عنوان عامل عمده ی مرگ و میر و ایجاد ناتوانی، با شیوع رو به رشدی در سطح جهان مطرح است. با توجه به در دسترس بودن اطلاعات طب بومی مناطقی از ایران، این مطالعه با هدف بررسی اثرات هایپوگلایسمیک و هایپولیپیدمیک عصاره ی آبی گیاه کهلیک اوتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی، 64 بیمار دیابتی نوع دو در محدوده ی سنی 60-30 سال، که تحت درمان با داروهای کاهنده ی قند خون متداول قرار داشتند، به طور تصادفی در دو گروه شاهد (دریافت کننده داروهای معمول) و مورد (دریافت کننده عصاره ی آبی گیاه کهلیک اوتی به میزان 20 گرم روزانه به همراه داروهای معمول) قرار گرفتند و پس از سه ماه، شاخص های مربوط به کنترل قند و پروفایل لیپیدی (کلسترول، تری گلیسرید، لیپوپروتئین های با دانسیته بالا و پائین) در هر دو گروه اندازه گیری و با مقادیر پایه مقایسه شد.
یافته ها
در گروه دریافت عصاره ی آبی گیاه کهلیک اوتی، کاهش معنی داری در سطوح قند خون ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله و لیپوپروتئین های با دانسیته پائین (LDL-C) (05/0p<) و افزایش معنی داری در در میزان شاخص عملکرد سلول های بتا (HOMA-Beta) مشاهده شد (05/0p<).
نتیجه گیری
مصرف عصاره ی آبی گیاه کهلیک اوتی، همراه با داروهای معمول کاهنده ی قند خون، منجر به کنترل بهتر سطوح گلوکز و کاهش سطح LDL می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
234 تا 243
لینک کوتاه:
magiran.com/p1768794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!