مقایسه تاثیر ضدتشنجی گیاه گل بنفشه با کاربامازپین در مدل حیوانی تشنج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در حال حاضر برای درمان صرع و تشنجات ناشی از آن، داروهای شیمیایی مختلفی استفاده می شود که مصرف این داروها نیز به نوبه خود دارای عوارضی می باشند و در مصرف طولانی مدت سبب بروز مقاومت دارویی می شوند. در طب سنتی گیاه گل بنفشه در درمان تشنج توصیه شده است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیرات ضدتشنجی گیاه گل بنفشه در مدل حیوانی تشنج در مقایسه با کاربامازپین صورت گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی از 40 سر موش آزمایشگاهی در پنج گروه هشت تایی استفاده شد. عصاره هیدروالکلی گیاه گل بنفشه پس از تهیه با سرم فیزیولوژی رقیق شد. گروه های آزمایشی شامل، گروه شاهد و چهار گروه تیماری بودند که به ترتیب داروی کاربامازپین و عصاره گیاه گل بنفشه با دوزهای 50، 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم را به روش درون صفاقی یک ساعت قبل از تزریق پنتیلن تترازول دریافت کردند و فاکتورهای عدم پاسخدهی حیوان، مدت زمان تشنج تونیک، تشنج کلونیک، تشنج ژنرالیزه، کل تشنج و درصد مرگ و میر بررسی شدند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره از طریق بسته آماری برای علوم اجتماعی نسخه 22 و آزمون خی دو تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
عصاره گیاه گل بنفشه با دوز 50 میلی گرم بر کیلوگرم تنها در مرحله تونیک کلونیک و در زمان کل تشنج با گروه شاهد تفاوت معنی دار داشت. در حالی که در تزریق های 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم تفاوت در همه مراحل با گروه شاهد معنی دار به دست آمد (p<0.05). یافته ها نشان داد که میزان مرگ و میر در گروه دوز 200 میلی گرم بر کیلوگرم تزریق عصاره گیاه گل بنفشه با سایر گروه های تجربی کاهش معنی داری دارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده می توان عصاره هیدروالکلی گیاه گل بنفشه در دوز 200 میلی گرم بر کیلوگرم را به عنوان دارویی پیشنهادی و موثر در جلوگیری از تشنج در مدل حیوانی معرفی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
431 تا 441
لینک کوتاه:
magiran.com/p1770021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!