تاثیر حرکات اصلاحی منتخب بر اختلالات اسکلتی-عضلانی مرتبط با کار برنجکاران شهرستان بابل

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
به دلیل وضعیت بدنی غلط، پرکاری و فقدان آمادگی جسمانی، کشاورزان در معرض ابتلا به انواع اختلالات اسکلتی-عضلانی هستند. در این مطالعه، شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی برنج کاران شهرستان بابل بررسی شد. سپس تاثیر 8 هفته تمرین اصلاحی منتخب بر اختلالات گردن، کمر، شانه و مچ دست مطالعه گردید.
مواد و
روش
مطالعه حاضر به یک پژوهش نیمه تجربی بود که بر روی یک گروه از برنج کاران شهرستان بابل انجام شد. ابتدا شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی توسط پرسشنامه نوردیک تعیین شد و سپس تعداد 34 نفر که بیشترین میزان اختلال عضلانی اسکلتی را گزارش کرده بودند به عنوان نمونه انتخاب و در یک برنامه تمرینی شرکت نمودند. برنامه شامل 8 هفته و هر هفته 3 جلسه 40 تا 60 دقیقه ای تمرینات اصلاحی بود. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از آزمون های من ویتنی و کروسکال والیس انجام گرفت.
یافته ها
میزان اختلالات اسکلتی-عضلانی جامعه هدف در 12 ماه گذشته به این قرار بود: کمر 58%، مچ دست 50%، آرنج 30%، پشت 20%، شانه 12% و گردن 12%. همچنین تمرینات اصلاحی بکار رفته برای گروه آزمون موثر بود و توانست از اختلالات اسکلتی-عضلانی به طور معنی داری بکاهد (05/0P<).
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاکی از شیوع بالای اختلالات اسکلتی-عضلانی در برنج کاران بود. به نظر می رسد استفاده از تمرینات اصلاحی می تواند جهت بهبود و کاهش اختلالات مذکور موثر و مفید باشد. این نتایج پیشنهاد می کند که برای برنج کاران، معاینه و تصحیح پوسچر با ورزش های اصلاحی ضروری و مفید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1772844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!