بررسی ارتباط پلی مورفیسم rs1951032 در بالادست ژن miR-487a با بروز سرطان سینه در جمعیت زنان ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
miRNAها گروهی از RNAهای غیرکدکننده ی درگیر در تنظیم ژن های هدف از طریق واکنش مستقیم با mRNAها می باشند؛ بنابراین هرگونه تنوعی در ژن های کدکننده miRNAها می تواند در تغییر عملکرد آن ها موثر باشد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط پلی مورفیسم rs1951032 در بالادست ژن miR-487a با بروز سرطان سینه در جمعیت ایرانی است.
مواد و روش ها
این مطالعه مورد-شاهدی بر روی 140 نمونه شامل 70 خانم مبتلا به سرطان سینه و 70 خانم سالم صورت گرفت که ازلحاظ سن همسانه سازی شده بودند. DNA از خون محیطی استخراج گردید و تعیین پلی مورفیسم ژنتیکی با تکنیک High Resolution Melting (HRM) انجام شد. سپس جهت تعیین نوع تغییر نوکلئوتیدی رخ داده در هر نمونه با روش توالی یابی دنبال گردید. جهت بررسی ارتباط پلی مورفیسم و بیماری سرطان سینه از آزمون رگرسیون لجستیک استفاده شد.
نتایج
آنالیز آماری نشان داد که ارتباط معناداری بین ژنوتیپ TC از پلی مورفیسم rs1951032 با 308/5 = OR و P value=0.04 با بروز مرگ ومیر در مبتلایان وجود دارد و این نتیجه در حالی است که با توجه به عدم مشاهده تفاوت معنی دار بین ژنوتیپ های مختلف در جمعیت بیمار و سالم، این پلی مورفیسم با خطر بروز بیماری در افراد در ارتباط نیست.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه احتمالا ژنوتیپ TC در rs1951032 در بیوژنز و عملکرد miR-487a اختلال ایجاد نموده و بنابراین قادر به سرکوب کردن ژن های هدف ازجمله ABCG2 نیست؛ بنابراین rs1951032 با افزایش بروز مرگ ومیر در بین مبتلایان در ارتباط است.
زبان:
فارسی
صفحات:
328 تا 336
لینک کوتاه:
magiran.com/p1773199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!