بررسی نمایه توده بدنی دانش آموزان 5 قوم ایرانی و ارتباط آن با برخی متغیرهای فردی و خانوادگی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
روند رو به افزایش نمایه توده بدنی یاBMI نوجوانان یکی از مشکلات تهدید کننده جوامع امروزی است که تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرد. این مطالعه با هدف تعیین نمایه توده بدنی دانش آموزان و عوامل موثر بر آن در 5 قوم ایرانی انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی دانش آموزان 14-12 ساله متوسطه اول از 5 قوم عرب، کرد، سیستانی و بلوچ، ترک و ترکمن ساکن ایران به روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای و تصادفی انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته با سئوالات باز و بسته حاوی سه بخش شامل: متغیرهای فردی، زمینه ای و وابسته بوده که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. BMIمحاسبه شده دانش آموزان به چهار دسته لاغر، طبیعی، اضافه وزن و چاق تقسیم در نرم افزار SPSS18 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از 2444 دانش آموز مورد مطالعه، 9/51 درصد دختر و 9/56 درصد شهری بودند. میانگین BMI دانش آموزان در کل 5 قوم ایرانی 9/3±7/19 کیلوگرم بر مترمربع بود و 2/24 درصد دارای اضافه وزن و چاق بودند. بیش ترین میزان اضافه وزن و چاقی در بین قوم عرب و کم ترین میزان در قوم سیستانی وجود داشت. از بین 25 متغیر مورد بررسی با BMI، تنها بین قومیت، برخورداری از اتومبیل شخصی، دیابت مادر، تعداد فرزندان خانواده، نوع زایمان، بلوغ فیزیولوژیک و نحوه تردد و BMI ارتباط معنی دار وجود داشت (05/0>P).
استنتاج: نتایج این مطالعه نشان داد حدود یک چهارم دانش آموزان، BMI بالاتر از حد طبیعی داشتند. بعضی از عوامل فردی و خانوادگی در افزایش BMI تاثیر گذارند. پیشنهاد می گردد برنامه های مداخله ای برای کنترل BMI نوجوانان طراحی و اجرا گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p1773684 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!