بررسی اثر لیزر کم توان Ga- Al-As بر زیست سازگاری و زیست فعالی داربست کامپوزیتی PLGA-PEG-Hydroxyapatite

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
داربست​های زیست​تخریب​پذیر به​همراه بیوسرامیک​ها زیست​سازگاری بسیار خوبی را در بسیاری از کاربردهای مهندسی بافت از خود نشان داده​اند و توانسته​اند رشد سلول​هاو همچنین سازمان​یابی سه​بعدی شبه​بافتی آن​ها را سبب گردند، انتظار می​رود لیزرهای کم​توان بتوانند این روند را بهبود بخشند.
روش بررسی
در این مطالعه اثر لیزر کم​توان Ga- Al-As با طول​موج 830 نانومتر (و توان خروجی 400mW) از فاصله یک سانتی​متری به​مدت 100 ثانیه در روزبر زیست​سازگاری وزیست​فعالی داربست کامپوزیتی PLGA-PEG-Hydroxyapatite در روزهای 7 و 14 بررسی شده است.
یافته ها
برمبنای نتایج به​ترتیب بلور هیدروکسی​آپاتیت نسبت به کامپوزیت و کوپلیمر، زیست​سازگاری بیشتری دارند و این میزان طی زمان افزایش می​یابد. لیزر بر زیست​سازگاری هیدروکسی​آپاتیت در هر دوزمان اندازه​گیری معنی​دار است وباعث افزایش آن می​شود ولی این اثر بر کوپلیمر مورد آزمایش به​طور​کلی معنی​دار نیست.
تابش لیزر در کامپوزیت باعث افزایش اندک و معنی​دار زیست​سازگاری می​گردد همچنین به​ترتیب بلور هیدروکسی​آپاتیت نسبت​به کامپوزیت و کوپلیمر زیست​فعالی یا بیواکتیویته بیشتری دارند و باعث افزایش فعالیت آنزیم آلکالن​فسفاتاز می​شوند و این میزان طی زمان افزایش می​یابد هر دوی این روندها دارای تفاوت معنی​دار می​باشند. اما، اثر لیزر بر زیست​فعالی یا بیواکتیویته هیدروکسی​آپاتیت در هر دوزمان اندازه​گیری معنی​دار نیست وباعث افزایش آن نمی​شوداین اثر بر کوپلیمر مورد آزمایش نیز به​طور​کلی معنی​دار نیست. در​خصوص کامپوزیت هم می​توان گفت که تابش لیزر باعث افزایش اندک زیست​فعالی در روز چهاردهم می​گردد ولی این تغییر مختصر معنی​دار نمی​باشد.بررسی اثر لیزر به​تنهایی نیز بیانگر عدم تفاوت معنی​دار در افزایش بقاء و بیو​اکتیویته سلول​ها و فعالیت آنزیم آلکالن​فسفاتاز در گروه تابش لیزر می​باشد.
نتیجه​گیری: تابش دوز و طول​موج لیزرمورد آزمون در این مطالعه می​تواند موجب بهبود زیست​سازگاری هیدروکسی​آپاتیت و کامپوزیت شود ولی بر کوپلیمر بی اثر است. همچنین این تابش بر بیواکتیویته و میزان آنزیم آلکالن​فسفاتاز سلول​ها در مجاورت مواد مورد آزمون بی​تاثیر بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1773720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!