بررسی آگاهی و نگرش و عملکرد پرستاران بخش های جراحی شاغل در مراکز آموزشی و درمانی ارومیه درباره ارزیابی و مدیریت درد بیماران در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
عدم کنترل و مدیریت مناسب درد می تواند منجر به تحمیل هزینه های بالا برای بیمار، خانواده و جامعه و همچنین بروز عوارض فیزیولوژیک، روحی و روانی در فرد گردد. با توجه به اینکه پرستاران نسبت به سایر پرسنل درمانی، مدت زمان بیشتری در ارتباط با بیمار می باشند لذا بایستی در زمینه مدیریت درد آمادگی کافی داشته باشند. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران بخش های جراحی درباره ارزیابی و مدیریت درد بیماران انجام گردید.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بود که تعداد 114 پرستار شاغل در بخش های جراحی مراکز آموزشی درمانی ارومیه به روش سرشماری انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شامل مشخصات دموگرافیک و سوالاتی در زمینه آگاهی، نگرش و چک لیست عملکرد پرستاران بخش های جراحی درباره ارزیابی و مدیریت درد استفاده گردید. از آمار توصیفی و آمار استنباطی و ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون جهت آنالیز اطلاعات استفاده شد.
نتایج
یافته های پژوهش نشان داد میانگین و انحراف معیار نمرات در حیطه نگرش 92/5±54/55 و در حیطه عملکرد 57/2±46/10 و در سطح آگاهی پرستاران 30/2±66/9، می باشد. هیچ گونه تفاوت معنی دار آماری بین میانگین مجموع نمرات نگرش و آگاهی و عملکرد با مشخصات دموگرافیکی وجود نداشت ولی در بررسی ارتباط بین سابقه آموزش در زمینه درد با نمرات حیطه های آگاهی و نگرش پرستاران ارتباط معنی دار آماری مشاهده گردید.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان داد که پرسنل پرستاری از نگرش مثبت و دانش و عملکرد متوسطی در ارزیابی و مدیریت درد برخوردارند بنابراین اجرای برنامه های دقیق برای آموزش به این پرسنل و برگزاری کلاس های بازآموزی ضمن خدمت جهت ارزیابی و مدیریت صحیح درد بیماران و ارتقا کیفیت مراقبت درمانی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
620 تا 629
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!