بررسی مقایسه ای تاثیر سیر و زیره سبز بر فشارخون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2: یک کارآزمایی بالینی دو سو کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
دیابت نوعی اختلال در متابولیسم کربوهیدرات و یکی از بیماری های مزمن شایع است. فشارخون در 70 درصد بیماران دیابتی دیده می شود. سیر به دلیل دارا بودن ترکیبات مختلف برای بهبود عوارض دیابت مفید است. زیره سبز نیز نقش آن در درمان عوارض دیابت عنوان شده است. لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی مقایسه ای تاثیر زیره سبز و سیر بر فشارخون بیماران دیابت نوع 2 بود.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی دو سو کور و بر روی 75 بیمار دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت امام خمینی (ره) شهرستان زابل انجام شد. معیارهای ورود به این مطالعه شامل ابتلا به دیابت نوع 2، فشارخون بالاتر از 140 بر روی 90 میلی متر جیوه، حداقل 6 ماه سابقه ابتلا به دیابت، نداشتن بیماری روحی- روانی، عدم انسولین درمانی، عدم بارداری و شیردهی، داشتن برنامه دارویی واحد ازنظر نوع داروهای مصرفی و عدم استفاده از دخانیات و الکل بود. در صورت وجود هر یک از موارد مذکور نمونه از مطالعه حذف می شد. نمونه ها به طور تصادفی و بدون ریزش در حین مطالعه به 3 گروه 25 نفری تقسیم شدند. ابتدا فشارخون بیماران اندازه گیری و سپس یک گروه قرص های پودر سیر، گروه دیگر عصاره زیره سبز و گروه شاهد دارونما به مدت دو ماه مصرف کردند. فشارخون بیماران مجددا اندازه گیری گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها
اختلاف میانگین فشارخون سیستول و دیاستول در گروه مصرف کننده سیر و زیره سبز، قبل با بعد از مداخله معنی دار بود (0.0001P<). میانگین فشارخون سیستول و دیاستول در سه گروه مصرف کننده سیر، زیره سبز و کنترل قبل از مداخله، اختلاف آماری معنی داری نداشتند (0.05P>). اما این اختلاف پس از مداخله معنی دار شد (0.0001P<). بین میانگین فشارخون سیستول و دیاستول دو گروه زیره سبز و سیر بعد از مداخله نیز اختلاف معنی داری دیده نشد (0.05P>).
بحث و نتیجه گیری
در مطالعه حاضر اثرات مثبت زیره سبز و سیر بر بهبود فشارخون دیده شد. اثرات جانبی خاصی نیز در حین انجام طرح مشاهده نگردید. بر همین اساس می توان گفت مصرف مکمل سیر و زیره سبز می تواند در کنترل عوارض دیابت ازجمله فشارخون موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
605 تا 611
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!