بررسی تاثیر کلاس های آمادگی زایمان بر نگرش مادران باردار نسبت به شیوه ی زایمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
زایمان یکی از حساس‏ترین و مهم ترین خدمات نظام بهداشتی و درمانی تمام جوامع است و مانند هر خدمتی باید به شکل مناسب، کم هزینه و همراه با حداقل عوارض جسمی – روانی صورت گیرد. انتخاب نوع زایمان در ایجاد این عوارض جسمی و روانی تاثیر خیلی زیادی دارد. پژوهش حاضر، باهدف تعیین تاثیر کلاس‏های آمادگی زایمان بر نگرش مادران باردار نسبت به شیوه‏ی زایمان در زنان مراجعه‏کننده به پلی‏کلینیک فاطمیه شهرستان ارومیه در سال 1394 صورت گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی، 160 مادر باردار که از هفته 20 الی 23 بارداری برای مراقبت‏های روتین بارداری به کلینیک مراجعه نموده و دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند با روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شده و پس از تصادفی سازی به صورت مساوی در دو گروه مداخله (آموزش) و گروه کنترل (بدون آموزش) قرار گرفتند. مادران گروه مداخله به مدت 8 جلسه در کلاس‏های آمادگی برای زایمان و مراقبت‏های دوران بارداری که هر 2 هفته‏ یک بار برگزار می‏شد، آموزش دیدند اما در گروه کنترل فقط مراقبت های روتین انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه دوقسمتی محقق ساخته و خودایفاء بود که شامل اطلاعات فردی و فرم سنجش نگرش می باشد. بخش اول شامل سوالات دموگرافیک (شامل 26 سوال) و فرم سنجش نگرش نسبت به شیوه ی زایمان (شامل 15 عبارت با طیف لیکرت) بود که یک بار در شروع مطالعه و سپس در هفته 37 بارداری برای هر دو گروه تکمیل شد. روایی ابزار مزبور، به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفا کرونباخ تعیین شد. بعد از تکمیل پرسش نامه ها، داده های جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS نسخه 16 شده و با استفاده از شاخص های آماری توصیفی، آزمون t-test و آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین سنی مادران بارداری که وارد مطالعه شدند، 31/5 ± 04/29 بود. ازنظر مشخصات دموگرافیک اختلاف معنی داری آماری بین 2 گروه موردمطالعه وجود نداشت. نگرش مادران باردار نسبت به شیوه ی زایمان در دو گروه کنترل و مداخله قبل از مداخله آموزشی با 536/0Pvalue = تفاوت معنی داری را نشان نداد. میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش نسبت به شیوه ی زایمان در گروه کنترل در پس آزمون 80/11 ±61/45 و در گروه مداخله 51/7 ±44/29 بود. با انجام آزمون تی مستقل اختلاف میانگین نمرات 2 گروه پس از مداخله ازنظر آماری معنی دار است. (P<0/001)
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد آموزش بر تغییر نگرش مادران باردار نسبت به شیوه ی زایمان موثر بوده و می تواند نگرش نسبت به شیوه ی زایمان را در مادران باردار اصلاح نماید. لذا توصیه می شود که مسئولین ذی ربط سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های لازم را در جهت برگزاری کلاس‏های آمادگی زایمان برای تمامی زنان باردار و نیز ارتقا کمیت و کیفیت آموزش ها به عمل آورند.
زبان:
فارسی
صفحات:
567 تا 574
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!