مطالعه تطبیقی دو نگاره ی جنگ اژدها با رستم/ اسفندیار در مکتب شیراز در دوره آل اینجو و تیموری

پیام:
چکیده:
شاهنامه فردوسی یکی از آثاری است که نگارگران ایرانی در تمامی ادوار به مصور کردن آن علاقه نشان داده اند. شاهد این مدعا تعداد زیادی شاهنامه است که که از دوره اسلامی به جا مانده است. نگارگران مکتب شیراز نیز از این قافله جا نمانده اند. شیراز یک بار در حمله ی مغول و بار دیگر در حمله ی تیمور مورد هجوم قرار گرفت که در هر دو توانست با تکیه بر میراث هنری خود در نگارگری شیوه خاص خود را زنده نگه داردو به وراث پس از خود انتقال دهد. هدف از این جستار مقایسه تطبیقی نگارگری مکتب شیراز در دو دوره ی آل اینجو(703-757 ه . ق) و تیموری (771-916 ه . ق) است که به بررسی نمونه موردی نگاره ای از شاهنامه در هر دو سبک می پردازند. در این تحقیق که به روش تحلیلی و به صورت کتابخانه ای انجام شده است، با وجود شباهت ها و تفاوت ها میان دو شیوه نگارگری مذکور نهایتا این نتیجه حاصل می شود که مکتب نگارگری شیراز عهد تیموری در ادامه مکتب شیراز آل اینجو به حیات خویش ادامه داده است. شناخت آثار مکتب شیراز به عنوان مکتبی که نسبت به سایر مکاتب خصوصیات ایرانی خود را بیشتر حفظ کرده است، اهمیت پژوهش را آشکار می نماید.


کلید واژه:مطالعه تطبیقی
مکتب نگارگری شیراز
دوره آل اینجو
دوره تیموری



بررسی آلودگی بصری و شاخص های آن در شهرهای ایران (مطالعه موردی شهر شوشتر )



چکیده
محیط پیرامونی ما آکنده از پیام ها و ارتباطات تصویری است که روان انسان را تحت تاثیر قرار داده و به طور مستمر با گذشت زمان رفتار های انسان را شکل می دهد. روح غالب شهرهای کنونی ایران مملو از تضاد و همسویی عوامل و مولفه های مختلف است، در کشاکش این تضاد وهمسویی، کیفیت محیط و زیباسازی شهری اغلب قربانی مقاصد اقتصادی و سیاسی شده است. کنش های سودجویانه و افسارگسیخته، این چنینی موجب شده که امروزه شهروندان با انبوهی از تصاویر و ناملایمات بصری روبرو شوند. معضلی چون آلودگی بصری در سیمای شهری آسایش شهروندان را دستخوش ناملایمات کرده و سبب بروز ناهنجاری های روانی و الگوهای رفتاری نامناسب شده است. شهر شوشتر که از شهرهای مهم و پرسابقه استان خوزستان وسرشار از مفاخر بصری فرهنگی است نیز به شدت درگیر مشکلاتی این گونه است. به هم ریختگی بصری، تهی شدن شهر از درون مایه های اصیل و استوار خود، تداخل نامناسب عناصر جدید با عناصر قدیم در سیمای این شهر بخشی از مشکلات این شهر است. هدف این تحقیق معطوف کردن توجه مسئولان شهری و استانی به این سرمایه ملی و استانی است. در همین راستا، مسئله اصلی این پژوهش بررسی آلودگی بصری شهرستان شوشتر و شناخت شاخص های آن است. سوال این تحقیق بدین شرح است: اصلی ترین عناصر آلاینده بصری شهرستان شوشتر کدامند و علل آن ها چیست؟پژوهش حاضربا مطالعه میدانی از سطح شهر شوشتر و نیز بهره گیری از شواهد بصری و منابع کتابخانه ای، یافته های خود را به شیوه توصیفی وتحلیلی ارائه می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!