بازتاب هوش هیجانی مدیران پرستاری بر تعهد سازمانی پرستاران

چکیده:
مقدمه
مدیران پرستاری متناسب با توسعه سازمان ها باید بیشتر به مسئله تعهد کارکنان توجه داشته باشند تا بتوانند مشکلات نیروی انسانی شاغل را به روش مناسبی جهت دستیابی به اهداف سازمان حل کنند. هوش هیجانی آنان نقش یک و اسطه دارد که تنظیم آن منجربه توانایی مدیریت و بهبود عملکرد و ظایف می شود.
هدف
این مطالعه تعیین تاثیر برنامه ی طراحی شده بهسازی هوش هیجانی مدیران پرستاری بر تعهد سازمانی پرستاران بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه نیمه تجربی بوده که در سال (1395) مداخله آن بر مبنای مدل هوش هیجانی بار-آن (1982) در (8) جلسه آموزشی رسمی و به مدت (2) ماه پیگیری و نظارت غیرمستقیم با بررسی و تحلیل موقعیت های رفتاری مدیران پرستاری (15نفر) در گروه آزمون اجرا شده است. تاثیر برنامه بهسازی در دوگروه آزمون و کنترل بر تعهد سازمانی پرستاران شاغل در دو بیمارستان قبل و بعد از مداخله بررسی شده و نمونه گیری به صورت تمام شماری) گروه آزمون 94 و گروه کنترل 108نفر پرستار (و با یکدیگر همسان شده بودند. انتخاب بیمارستان ها و تخصیص آنها به دوگروه تصادفی بوده است. پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر(1990) استفاده شده (با آلفای کرونباخ: 0/95) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS16 و آزمون های آماری کای دو، تی تست و آزمون علامت و یلکاکسون استفاده شد.
یافته ها
آزمون من ویتنی نشان داد قبل از مداخله بین دو گروه آزمون و کنترل پرستاران از نظر میانگین نمره تعهدسازمانی (کل) تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد (0/896=P)و دو گروه از این نظر همسان بودند. اما بعد از مداخله بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمره تعهدسازمانی (کل) تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (0/001>P).
نتیجه گیری
به مدیران آموزشی بیمارستان ها پیشنهاد می شود که از این برنامه برای بهسازی مدیران پرستاری استفاه نمایند تا اثرات آن منجر به بهبود رفتارهای سازمانی پرستاران شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!