تکنیک جدیدی در جراحی همانژیوم کاورنوس حدقه و اطراف آن: تجربه ای 15 ساله همراه با گزارش جمعیت شناسی بیماران مبتلا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
ارایه یک تکنیک جدید در جراحی همانژیوم کاورنوس حدقه و ارزیابی جمعیت شناسی بیماران مبتلا به این بیماری.
روش پژوهش: در این مطالعه گذشته نگر، کلیه بیماران مبتلا به همانژیوم کاورنوی حدقه و اطراف آن که از سال 1380 تا 1395 در یک مرکز ریفرال جراحی شده بودند، برای ورود به مطالعه انتخاب شدند. اطلاعات جمعیت شناسی، شرح حال، علایم بالینی و تصویربرداری بیماران قبل و پس از جراحی با حداقل یک سال پی گیری از پرونده بیماران بازیابی و نتایج و عوارض جراحی ثبت گردید. هم چنین، در این مطالعه روش جدیدی برای دستیابی به تومور و خروج آن به کار برده شد که عبارت است از روش دکولاسیون تومور با انگشت بدون استفاده از وسیله ای برای گرفتن و نگاه داشتن تومور حین دکولاسیون.
یافته ها
در این مطالعه، 76 بیمار برای ورود انتخاب شدند که 60 نفر (79 درصد) مبتلا به همانژیوم کاورنوس اربیتال و 16 نفر (21 درصد) مبتلا به همانژیوم کاورنوس پری اربیتال بودند. میانگین سنی مبتلایان به تومور اربیت، 12/1±40 سال (محدوده سنی 66-9 سال) بود. 36 بیمار (60 درصد) زن و 24 بیمار (40 درصد) مرد بودند. درگیری در30 بیمار (50 درصد) چشم راست، 29 بیمار (48/3 درصد) چشم چپ و یک بیمار (1/7 درصد) دوطرفه بود. شکایت اصلی در 54 بیمار، بیرون زدگی چشم (90 درصد) و متوسط آن 2±5/3 میلی متر بود. در چشم مبتلای 35 بیمار (58/3 درصد)، هیپروپی 0/5 تا 10 دیوپتر بالاتر از چشم مقابل دیده شد. علایم نوروپاتی فشارنده در 24 نفر (40 درصد) وجود داشت. 49 بیمار (81/7 درصد) تحت اربیتوتومی لترال، 7 مورد (11/7 درصد) مدیال ترانس کوتانیوس، 3 نفر (5 درصد) اینفریور ترانس کونژنکتیوال و یک مورد (1/6 درصد) هم زمان مدیال و لترال اربیتوتومی قرار گرفتند. در 16 بیمار، همانژیوم کاورنوس از ناحیه پری اربیت خارج شد که متوسط سن آن ها 15/1±31/6 سال بود (محدوده سنی 56-7 سال). یازده بیمار (68/6 درصد) زن و 5 بیمار (31/2 درصد) مرد بودند که در نیمی از بیماران چشم راست و در نیمی دیگر، چشم چپ درگیر بود. شکایت اصلی بیماران وجود توده در اطراف چشم بود. تمام تومورها به راحتی و بدون پارگی کپسول خارج شدند. پس از عمل در 4 بیمار (6/7 درصد) تغییرات پلک و ضعف عضلات خارج چشمی به صورت گذرا بروز کرد که تمام این موارد خود به خود بهبود یافتند.
نتیجه گیری
استفاده از تکنیک دکولاسیون با انگشت بدون گرفتن تومور با وسیله برای خروج تومور در هر نوع برش پوستی یا مخاطی، روشی کم عارضه و سریع می باشد، زیرا با آسیب بافتی کم و کاهش مدت زمان مرحله خارج کردن تومور همراه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
206
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!