بررسی اثر اریتروپویتین به عنوان درمان مکمل در نوروپاتی عصب بینایی ناشی از متانول

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
بررسی تاثیر تزریق داخل وریدی اریتروپویتین در ترکیب با تزریق داخل وریدی استرویید سیستمیک و درمان رایج در بیماران مبتلا به نوروپاتی عصب بینایی ناشی از متانول.
روش پژوهش: این مطالعه به روش آینده نگر و مداخله ای بر روی 11 بیمار مبتلا به نوروپاتی عصب بینایی ناشی از مسمومیت با متانول (طی دو هفته از شروع مسمومیت) صورت گرفت. بیماران اریتروپویتین (EPO) 10.000 واحد از امپول Eprex هر 12 ساعت به مدت سه روز دریافت کردند. علاوه بر EPO، این بیماران درمان متداول شامل متیل پردنیزولون 500 میلی گرم هر 12 ساعت به صورت وریدی به مدت 5 روز و در ادامه قرص پردنیزولون 1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم به مدت دو هفته دریافت کردند. این افراد با 11 بیمار به عنوان گروه شاهد تاریخی که درمان مشابه به جز EPO دریافت کرده بودند، از نظر نتایج بینایی (بهترین حدت بینایی اصلاح شده (BCVA)، ضخامت لایه عصبی اطراف عصب (Peripapillary retinal nerve fiber layer) PRNFLT) و میانگین انحراف در میدان بینایی (Mean deviation، MD) مقایسه شدند. تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 21 صورت گرفت.
یافته ها
میانگین BCVA در هر دو گروه به صورت معنی داری بهبود یافت. در گروه EPO میانگین BCVA از 0/55±2/93 لوگمار در بدو مراجعه به 1/16±1/75 لوگمار در ماه سوم به صورت معنی داری افزایش یافت (0/001P<). در گروه شاهد، BCVA بیماران در زمان مراجعه به صورت معنی داری بهتر بود (0/68±2/65 لوگمار در مقابل 0/55±2/93 لوگمار، 0/001=P) با این حال BCVA بیماران گروه شاهد در پی گیری نهایی از گروه EPO بدتر بود (0/75±2/19 لوگمار در مقابل 1/16±1/75 لوگمار، 0/012=P). میانگین PRNFLT در گروه EPO 34±131 میکرون در زمان مراجعه بود. تنها 3 بیمار در گروه شاهد در زمان مراجعه OCT اطراف عصب داشتند که میانگین آن 24±187 میکرون بود. بیماران این گروه در آخرین پی گیری میانگین PPOCT معادل 6±53 میکرون داشتند که این میزان به صورت معنی داری نازک تر از گروه EPO در ماه اول پی گیری بود (26±77 میکرون).
نتیجه گیری
اریتروپویتین می تواند به صورت مکمل در درمان نوروپاتی عصب بینایی ناشی از متانول (Methanol Toxic Optic Neuropathy، MTNO) به کار رود. مطالعات با حجم نمونه بیش تر جهت سنجش کارایی EPO می تواند به نتیجه گیری بهتر کمک کند. علاوه بر آن، یک مطالعه مداخله ای مقایسه ای برای انواع مختلف درمان می تواند نشان دهد که آیا EPO به تنهایی یا به صورت ترکیبی با استرویید اثر بیش تری در درمان MTON دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
217
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774528 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!