دیدگاه مردان شرکت کننده در یک برنامه آموزشی تنظیم خانواده در مورد ضرورت و کیفیت آن: گامی به سوی تحقق مشارکت مردان در بهداشت باروری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مشارکت مردان در برنامه های بهداشت باروری یکی از جنبه های مهم حقوق بهداشت باروری می باشد. بدون مشارکت فعال مردان اهداف مهم بهداشت باروری محقق نخواهد شد. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه مردان شرکت کننده در یک برنامه آموزشی مشاوره قبل از ازدواج در مورد این برنامه آموزشی انجام شد.
مواد و
روش
مطالعه حاضر به صورت مقطعی انجام شد. 104 نفر از مردان در شرف ازدواج که جهت شرکت در جلسه آموزشی مشاوره قبل از ازدواج به مرکز بهداشتی – درمانی فیاض بخش گناباد مراجعه نموده بودند با استفاده از روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. پرسشنامه ای در مورد ارزیابی دیدگاه مردان در مورد برنامه های تنظیم خانواده و جلسه آموزشی توسط نمونه ها تکمیل شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار SPSS19 انجام شد.
یافته ها
اکثریت نمونه ها (6/46 درصد) لزوم برگزاری جلسات آموزشی مرتبط با تنظیم خانواده را خیلی زیاد و 5/65 درصد آنها میزان اطلاعات خود در مورد روش های تنظیم خانواده را در حد زیاد ارزیابی کردند. منبع کسب اطلاعات در مورد روش های تنظیم خانواده در اکثر نمونه ها (53 درصد) کتاب و لوح های فشرده آموزشی بود. 1/48 درصد آنها کیفیت جلسه آموزشی را خوب ارزیابی نمودند و 69 درصد آنها تاثیر این جلسه آموزشی در افزایش میزان اطلاعات خود را در سطح زیاد ارزیابی نمودند. 59 درصد معتقد بودندکه شرکت در این جلسه آموزشی باعث بهبود روابط صحیح آنها با همسرشان خواهد شد و 64 درصد نمونه ها نیز کاربرد مطالب ارائه شده در این جلسه آموزشی را جهت شروع زندگی مشترک در حد متوسط ارزیابی نمودند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان داد که اکثر مردان به تاثیر مثبت جلسات آموزشی تنظیم خانواده بر افزایش اطلاعات خود اذعان داشته و نیاز به جلسات بیشتر و همچنین مشاوره خصوصی تنظیم خانواده را بیان داشتند. لذا پیشنهاد می شود علاوه بر افزایش تعداد جلسات آموزشی مرتبط با تنظیم خانواده، امکان انجام مشاوره خصوصی در صورت تقاضای مراجعه کنندگان فراهم شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774860 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!