گزارش آسیب شناسی و باکتری شناسی وقوع فرم سپتیسمیک بیماری سالمونلوز در یک دامداری شیری در استان مازندران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سالمونلاها گرم منفی،‏ هوازی-بیهوازی اختیاری و از خانواده آنتروباکتریاسه میباشند که بطور گستردهای در محیط انتشار داشته و پاتوژنهای رودهای عامل طیف وسیعی از بیماری ها در انسان و حیوانات میباشند و در موارد سپتیسمی بسیار کشنده هستند. سالمونلاها از طریق تماس مستقیم و یا مصرف غذا،‏ آب آلوده به مدفوع انسان یا حیوان و ناقلین بدون علامت منتقل می‪شوند.
مواد و روش کار
طی این بررسی متعاقب ارجاع تلفات 15 راسی گوساله های زیر 1 ماه در یک گاوداری معاینات بالینی از گوساله های بیمار انجام شد و علائم بالینی به صورت تب شدید،‏ ضعف،‏ کم آبی و اسهال سفید تا خاکستری متعفن همراه با موکوس و در دو مورد علائم عصبی مشاهده گردید.
نتایج
در کالبدگشایی،‏ آنتریت موکوسی فیبرینی،‏ ضخیم شدن دیواره ی روده،‏ تورم عقده های لنفاوی مزانتریک،‏ پتشی سطوح سروزی به همراه پرخونی کبد و طحال،‏ پتشی و ضخیم شدن پرده مننژ دیده شد. به منظور انجام آزمایش های میکروبیولوژی و هیستوپاتولوژی نمونه برداری صورت گرفت. در بررسی هیستوپاتولوژی در ریه پرخونی،‏ ادم،‏ حضور سلولهای آماسی و در کبد پرخونی،‏ تجمعات لنفوسیت و ماکروفاژ و در روده پرخونی،‏ کنده شدن مخاط و ایجاد غشاء کاذب و افزایش ضخامت مننژ،‏ پرخونی،‏ حضور سلولهای آماسی و تجمات دور عروقی مشاهده شد. پس از کشت در محیطهای افتراقی،‏ سالمونلا جداسازی و سپتیسمی سالمونلایی تشخیص داده شد. پس از آنتی بیوگرام و حساسیت به انروفلوکساسین درمان صورت پذیرفت.
نتیجه گیری
سالمونلوز ممکن است هزینه های اجتماعی،‏ اقتصادی قابل توجهی در غالب کاهش تولید صنعتی و کشاورزی تحمیل نماید. راه جلوگیری از سالمونلوز بهره جویی از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!