بررسی میزان آگاهی بیماران مراجعه کننده به کلینیک تخصصی دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان درباره منشور حقوقی بیمار

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
حقوق بیمار یکی از اساسی ترین مسائل در زمینه مراقبت سلامت می باشد. هدف از این مطالعه، ارزیابی میزان آگاهی مراجعه کنندگان به کلینیک تخصصی دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان نسبت به منشور حقوق بیمار بوده است.
مواد و روش ها
مطالعه مقطعی حاضر بر روی 130 بیمار با سطح سواد حداقل راهنمایی، مراجعه کننده به کلینیک تخصصی دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از اول اردیبهشت 1395 انجام شد. از پرسش نامه دو قسمتی شامل 15 سوال (5 سوال جمعیت شناختی و 10 سوال در رابطه با میزان آگاهی از 10 بند منشور حقوقی) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. پاسخ به سئوالات آگاهی در مقیاس لیکرت به صورت، نشنیده ام، شنیده ام ولی کاملا برایم واضح نیست، نسبتا مطلع هستم، کاملا اطلاع دارم، بوده است که به ترتیب نمره 0 تا 3 اختصاص داده شد. میزان آگاهی کلی از جمع نمرات ده سئوال تعیین شد.
یافته ها
میانگین±انحراف معیار نمره آگاهی بیماران از حقوق خود 29/5±05/19 (از 30) بود که متوسط به بالا بود. بر اساس نتایج حاصل، میزان آگاهی کلی بیماران از حقوق خود در دو مورد از ده مورد منشور حقوقی بیمار در رابطه با یافتن اطلاعات از روند تشخیص و درمان و نیز شناخت تیم درمانی (بندهای 2 و 3 منشور حقوقی بیمار) رضایت بخش بوده است در حالی که کم ترین میزان آگاهی از بند 1 (درمان به موقع یا احترام بدون توجه به عوامل نژادی، فرهنگی و مذهبی) بوده است. میزان آگاهی از حقوق در بیماران با تحصیلات دانشگاهی به طور معنی داری از بیماران با سطح تحصیل دیپلم یا کم تر بیش تر بوده است (0/001=p)، اما میزان آگاهی از حقوق در بیماران زن و مرد (0/186=p)، بیماران ساکن سمنان یا غیر سمنانی (0/717=p)، بیماران در سنین مختلف (0/523=p) و بیماران از نظر وضعیت تاهل (0/423=p) تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
از آن جا که میزان آگاهی بیماران در مورد برخی از موارد منشور حقوقی بیمار ناکافی بوده است، لذا پیشنهاد می شود که منشور حقوق بیمار به هنگام پذیرش در کلینیک تخصصی به بیمار ارائه شده و مفاد آن توسط کارکنان و یا به وسیله برنامه های آموزشی شامل پمفلت و پوستر و وسایل ارتباط جمعی به بیمار اطلاع داده شود تا آگاهی بیماران از منشور حقوقی بیمار افزایش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1780804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!