بررسی ارتباط بین قطر آگزیال کونکای میانی پنوماتیزه و عرض سقف اتموئید قدامی با استفاده از سی تی اسکن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
کونکای (توربینیت) میانی، شاخصی از دیواره جانبی بینی و دهانه سینوس قدامی در جراحی آندوسکوپی سینوس است. بنابراین، جهت جلوگیری از آسیب به سقف قدامی اتموئید در طی این روش جراحی، تشخیص اتصال فوقانی کونکای میانی و شکل این ناحیه مهم است. به دلیل مجاورت کونکای میانی با سقف استخوان اتمویید، کونکای بولوزا می تواند منجر به تغییر در اندازه سقف استخوان اتمویید شود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین اندازه کونکای بولوزا و سقف اتموئید قدامی با استفاده از سی تی اسکن می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی تصاویر کرونال حاصل از سی تی اسکن در 379 بیمار که بدلیل شکایات مربوط به بیماری سینوزیت به صورت در دسترس مراجعه کرده بودند، بررسی شدند. جهت اندازه گیری عرض سقف اتمویید قدامی، دو نقطه به عنوان نقاط مرجع در ناحیه قدامی جمجمه انتخاب شدند که شامل نقاط خارجی و داخلی سقف اتموئید در اولین برش کرونال بودند. همچنین، بزرگترین قطر آگزیال کونکای بولوزا اندازه گیری و بررسی شد.
یافته ها
میانگین (±انحراف معیار) قطر اگزیال کونکای بولوزا و عرض سقف اتموئید قدامی در سمت راست به ترتیب برابر با 1/99±3/78 و 1/31±7/71 میلی متر بود (0/002p=؛ 0/17r=). میانگین قطر اگزیال کونکای بولوزا و عرض سقف اتموئید قدامی در سمت چپ به ترتیب برابر با 2/24±4/09 و 1/5±7/37 میلی متر بود (0/001p<؛ 0/21r=).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که پنوماتیزه شدن کونکای میانی و افزایش اندازه آن با افزایش اندازه سقف استخوان اتمویید قدامی ارتباط مستقیم مثبت دارد. این یافته می تواند حین بررسی بیماران برای جراحی های سینوسی کمک کننده باشد تا از آسیب ایاتروژنیک به سقف اتمویید اجتناب شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1781682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!