مقایسه برخی خصوصیات فیزیولوژیکی دو گونه اکالیپتوس و لیلکی تحت تنش نانوذرات سولفید کادمیم

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش پاسخ فیزیولوژیک دو گونه درختی لیلکی و اکالیپتوس تحت تاثیر نانوذرات سولفید کادمیم مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا نهال های یک ساله از دو گونه در شرایط یکسان تولید شد. طرحی در قالب طرح بلوک های کاملا تصادفی با سه تکرار در گلخانه اجرا و نانوذرات سولفید کادمیم با دو غلظت 20 و 80 میلی گرم در کنار تیمار شاهد مورد استفاده قرار گرفت. پس از 30 روز نمونه های لازم از هردو گیاه برای انجام آزمایشات برداشت و به آزمایشگاه منتقل شد. در آزمایشگاه مقدار پرولین، قندهای محلول، کلروفیل و مالون دی-آلدهید و همچنین مقدار کادمیم جذب شده در ریشه و اندام هوایی برای تمام نهال ها مورد اندازه گیری قرار گرفت. برای بررسی اختلافات از آزمون تجزیه واریانس و برای مقایسه میانگین ها از آزمون دانکن استفاده شد. نتایج نشان داد که تجمع نانوذرات در ریشه ها به طور کلی بیشتر از اندام هوایی است. همچنین گونه اکالیپتوس مقادیر بیشتری از نانوذرات را جذب نمود. با افزایش مقدار نانوذرات سولفید کادمیم، در مقدار پرولین و قند هر دو گیاه تغییرات
معنی داری دیده شد اما افزایش مقدار نانوذره اثر معنی داری در مقدار مالون دی آلدئید نداشت. مقدار کلروفیل با افزایش غلظت نانوذره در گونه لیلکی افزایش و در گونه اکالیپتوس کاهش نشان داد. به طور کلی نانوذره سولفید کادمیم در غلظت های مورد مطالعه و تحت شرایط آزمایش حاضر، تاثیر منفی زیادی بر گیاه لیلکی نداشته و کاهش مقدار قند و پرولین نیز در این گونه، به احتمال زیاد به دلیل اثر نانوذره در ایجاد تنش خشکی بوده است. در واقع نانوذرات به طور غیرمستقیم باعث کاهش قند و پرولین گیاه شده اند. این درحالی است که در گیاه اکالیپتوس افزایش تولید قند و پرولین توسط گیاه به منظور تنظیم اسمزی بوده اگرچه ممکن است در حفاظت گیاه و میزان آنتی اکسیدان نیز نقش داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
659 تا 672
لینک کوتاه:
magiran.com/p1783457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!