مقایسه تاثیر پروتئین های موثره باکتری Erwinia amylovora روی ارقام گلابی در شرایط زنجیره انتقال الکترون کلروپلاستی فعال و غیرفعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیماری آتشک (Fire blight) مخرب ترین بیماری نکروزه آوندی درختان میوه دانه دار بوده و ترشح پروتئین های موثره باکتری شامل HrpN، HrpW و DspA/E از سلول باکتری به میزبان، مهم ترین مولفه بیماری زایی این باکتری محسوب می شود. به منظور بررسی اثر هر یک از پروتئین های موثره باکتری روی ارقام مختلف میزبان، اثر سه سویه جهش یافته شامل hrpN-، dspA/E- و hrpW- همراه با سویه شاهد غیر جهش یافته Ea273، روی ارقام مختلف درخت گلابی شامل ارقام بارتلت، هروسوئیت و درگزی بررسی شد. هم چنین با توجه به نقش کلروپلاست ها در این اثر متقابل، بررسی ها در دو شرایط زنجیره انتقال الکترون کلروپلاستی فعال و غیرفعال در شرایط درون شیشه انجام گرفت. ارزیابی نتایج با شاخص میزان پیشرفت نکروز در زمان های پس از آلوده سازی نشان داد که عدم تولید پروتئین HrpN و DspA/E به ترتیب در سویه hrpN- و dspA/E- سبب تاخیر در بروز اولین علائم نکروز و همچنین کاهش سرعت پیشرفت نکروز در مقایسه با سویه شاهد غیرجهش یافته در ارقام شد، اما شدت کاهش بیماری زایی در سویه dspA/E- بیش تر بود. هم چنین سویه hrpW-، کم ترین کاهش در شدت بیماری زایی را نسبت به سویه شاهد به همراه داشت. تاثیر سویه های جهش یافته روی شدت بیماری زایی و مقایسه آن در شرایط کلروپلاست فعال و غیرفعال بیانگر بیش ترین سهم بیماری زایی پروتئین های موثره به ترتیب توسط DspA/E، HrpN و HrpW بود، به صورتی که تاثیر HrpW روی بیماری زایی باکتری، ناچیز ارزیابی شد. نتایج هم چنین نشان داد که برای تاثیر پروتئین HrpN روی میزبان، وجود کلروپلاست های فعال ضروری بوده، که این نشان دهنده این است که از بین پروتئین های موثره باکتری، HrpN می تواند اصلی ترین مولفه اثر متقابل باکتری با کلروپلاست های میزبان باشد که با نقش های گزارش شده آن در مقاومت و تحریک سیستم دفاع اکتسابی سیستمیک نیز منطبق است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
333
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!