نقش تنظیمی IL-24/mda-7 درون زاد بر پاسخ التهابی سلول های ستاره ای کبدی (HSC)، LX-2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
میزان بالای بیماری فیبروز کبدی و درمان های محدود آن عامل مهمی برای فهم بهتر مکانیسم های مولکولی این بیماری می باشد. پیشرفت در درک جنبه های مولکولی سلول ستاره ای کبدی (HSC) یک زمینه ی اختصاصی در درمان فیبروز کبدی فراهم می کند. ژن IL-24 (IL-24/mda-7) اولین بار به عنوان یک ژن تمایز دهنده انتهایی در سلول های ملونوما مطرح شد، اما پاسخ التهابی سلول ها به این ژن به طور کامل روشن نشده است.
مواد و روش ها
سلول LX-2 (سلول ستاره ای کبد انسان، HSC) با لپتین (کنترل مثبت) و محیط خالی (کنترل منفی) مواجه شدند. هم چنین این سلول ها با پلاسمید خالی (pcDNA 3.1) و وکتور حاوی ژن IL-24/mda-7 (pcDNA 3.1/mda-7) ترانسفکت شدند. میزان التهاب این سلول ها با بررسی بیان ژن IL-1β، با کمک روش Real-time RT-PCR ارزیابی شد. هم چنین، نقش تنظیمی IL-24/mda-7 بر روی التهاب با بررسی بیان ژن های SOCS1 و SOCS3 مشخص شد.
یافته ها
سطح بیان IL-1β، SOCS1 و SOCS3 در گروه های سلولی اندازه گیری و مقایسه شد. هر چند سلول های ترانسفکت شده با پلاسیمد بیانی میزان بالاتری از IL-1β را نشان دادند، اما این تفاوت نسبت به گروه کنترل معنادار نبود. نتایج نشان داد که بیان SOCS1 و SOCS3 در گروه سلولی که با pcDNA3.1/mda-7 ترانسفکت شده اند، نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری دارد (0428/0 = p ، 0179/0 = p).
نتیجه گیری
بیان درونزاد IL-24/mda-7 به طور معناداری باعث تنظیم مسیر التهابی در سلول های ستاره ای کبدی می گردد. بنابراین IL-24/mda-7 و مسیرهای سیگنالینگ مربوطه می توانند به عنوان یک هدف در درمان فیبروز مورد توجه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1785754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!