بررسی نقش آدیپونکتین در دیابت بارداری، پره اکلامپسی و چاقی دوران بارداری: مروری سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آدیپو کین ها هورمون هایی هستند که از بافت چربی، در پاسخ به محرک های خارج سلولی و تغییر سوخت و ساز بدن ترشح می شوند. این هورمون ها در تنظیم تعادل انرژی، متابولیسم لیپید و حساسیت به انسولین نقش دارند. یکی از انواع آدیپوکین ها، آدیپونکتین نام دارد که دارای اثرات ضد دیابت، ضدالتهاب و ضد آتروژنیک است. هدف از این مطالعه مروری سیستماتیک، بررسی نقش آدیپونکتین در دیابت بارداری، پره اکلامپسی و چاقی دوران بارداری بود.
مواد و روش ها
برای انجام پژوهش حاضر، مرور سیستماتیک بر روی مطالعات توصیفی مشاهده ای در بانک های اطلاعاتی PubMed ، Iran Medex، SID و Google Scholar از ژانویه سال 2000 تا فوریه 2017 با واردکردن کلید واژه های مورد نظر انجام گرفت. کیفیت مقالات استخراج شده بر اساس فهرست مندرجات STORBE ارزیابی شد و در نهایت 20 مقاله تحلیل شدند.
یافته ها
سطح آدیپونکتین در اوایل بارداری افزایش می یابد، سپس در طول بارداری هم زمان با افزایش مقاومت به انسولین، سطح این هورمون در گردش خون مادر و بافت چربی به تدریج کاهش پیدا می کند. کاهش غلظت آدیپونکتین در چاقی و دیابت بارداری نیز دیده می شود و احتمالا سبب تشدید مقاومت به انسولین می شود، در حالی که به نظر می رسد در پره اکلامپسی سطح این هورمون افزایش پیدا می کند.
نتیجه گیری
این یافته ها نشان می دهند که کاهش سطح آدیپونکتین ممکن است در مقاومت به انسولین در طول بارداری، چاقی و دیابت بارداری نقش داشته باشد و افزایش سطح این هورمون در پره اکلامپسی احتمالا پاسخی فیزیولوژیک برای بهبود عملکرد عروقی و حساسیت به انسولین است.
زبان:
فارسی
صفحات:
370 تا 383
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!