مقایسه کارایی نسبی بیمارستانهای وابسته به علوم پزشکی بابل و مازندران قبل و بعد از طرح تحول سلامت با تکنیک تحلیل پوششی داده ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
توجه به کارایی بیمارستانها به عنوان بزرگترین و پرهزینه ترین واحد عملیاتی نظام سلامت، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه کارایی بیمارستانهای وابسته به علوم پزشکی بابل و مازندران قبل و بعد از طرح تحول سلامت می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه کاریردی به روش مقایسه ای گذشته نگر قبل و بعد از طرح تحول سلامت بر روی 21 بیمارستان مشمول طرح تحول سلامت دانشگاه های علوم پزشکی بابل و مازندران انجام گردید. داده ها با استفاده از فرم شماره 1-201 و 2-201 معاونت درمان دانشگاه جمع آوری گردید. جهت محاسبه کارایی نسبی و رتبه بندی بیمارستانها با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها شاخص های ورودی و شاخص های خروجی با مدل CCR مورد سنجش قرار گرفت.
یافته ها
در سال 1391 و 1392 قبل از طرح تحول سلامت (61/9%) از بیمارستانهای مورد مطالعه کارا و در سال 1394 بعد از طرح تحول سلامت (71/45%) از بیمارستان ها کارا بوده اند. طرح مذکور موجب افزایش 10% واحدهای کارا از نظر تعداد شده است. همچنین مجموع ضرایب کارایی قبل از طرح برابر با 34/5 و در سال 1394 برابر با 45 بوده است که به این ترتیب، افزایش 25 درصدی ارتقاء ضرایب کارایی در سال بعد از تحول سلامت مشاهده گردید.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که میزان کارایی و رتبه کارایی بیمارستانهای دانشگاه های علوم پزشکی بابل و مازندران بعد از طرح تحول سلامت افزایش یافته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!