بررسی اثر محافظتی عصاره هیدروالکلی گیاه علف چشمه Nasturtium officinalisدرمسمومیت کبدی ناشی از تتراکلریدکربن در موش های صحرایی نربالغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
گیاه علف چشمه (Nasturtium officinalis.L) در برگ و گل آن ترکیب های فلانوئیدیوجود دارد که می توانند خواص ضد سرطانی، کاهش قند خون، ضد چربی خون بالا و حفاظتی در برابر آسیب های کبدی داشته باشند. درتحقیق حاضر، اثر محافظتی عصاره هیدروالکلی گیاه علف چشمه در مسمومیت کبدی ناشی از تتراکلرید کربن در موش های صحرایی ویستار مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این تحقیق تجربی،32 موش صحرایی نر بالغ در 4 گروه در مدت 32 روز به صورت خوراکی با دوزهای مختلف عصاره گیاه علف چشمه(500،250) میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن روزانه تیمار شدند و هم زمان تتراکلریدکربن (50% به نسبت 1:1 رقیق شده با روغن زیتون، 1 میلی لیتربرکیلوگرم وزن بدن به صورت درون صفاقی) را دو بار درهفته دریافت نمودند. در انتهای دوره آزمایش سطوح آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز،آلکالین فسفاتاز و پروتئین تام درسرم اندازه گیری گردید وبا آزمون SPSS مورد بررسی آماری قرارگرفتند. هم چنین تغییرات بافتی کبد مورد بررسی قرارگرفت.
یافته ها
تیمار با عصاره هیدروالکلی علف چشمه سبب کاهش سطح سرمی آلانینآمین و ترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز و آلکالین فسفاتاز و پروتئین تام در موش ها گردید (50/0 p£). هم چنین تیمار با عصاره هیدروالکلی علف چشمه سبب بهبود تغیرات بافتی ناشی از تتراکلرید کربن گردید.
نتیجه گیری
علف چشمه احتمالا می تواند کبد را در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از تتراکلریدکربن محافظت نماید و این اثر با تغییرات ایجاد شده در آنزیم های سمیت زدا و حذف کردن رادیکال های آزاد موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
674 تا 685
لینک کوتاه:
magiran.com/p1787587 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!