واکاوی تهدید پدیده های قومی مذهبی و تاثیر آن بر امنیت مرزهای شمال غرب ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
پدیده های قومی_مذهبی برای بعضی از کشورها چالش های متعددی داشته و دولتمردان این کشورها، در برخی مواقع با بحران هایی گوناگون مواجه نموده که وحدت و انسجام داخلی شان را در معرض تهدید قرار می دهد. امروزه، قوم گرایی مذهبی- افراطی، منشا درگیری های مسلحانه خشونت بار در بخش هایی از جهان شده که فرسایش قدرت دولت ها و ملت ها را به دنبال داشته است. به بیان دیگر، ناسیونالیسم قومی مذهبی در برخی از کشورها، یکپارچگی ملی و شیرازه جامعه را نشانه گرفته است. کشور ج.ا.ایران به دلیل واقع شدن و همسایگی با کانون ها از این پدیده مصون نبوده به طوری که مرزهای شمال غرب کشور می تواند زمینه این پدیده ها باشد، با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش باهدف واکاوی پدیده های قومی مذهبی و شناخت تاثیر آن بر امنیت مرزهای شمال غرب ایران انجام گرفته است.
روش
روش پژوهش توصیفی – تحلیلی و شیوه انجام پیمایشی بوده و برای گردآوری داده ها از اسناد و مدارک موجود و پرسشنامه محقق ساخته بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده و برای تعیین اعتبار پرسشنامه از نظر خبرگان و نخبگان بااطلاع به حوزه پژوهش (تکنیک اعتبار صوری) و برای تعیین میزان پایایی سوالات در مرحله پیش آزمون از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. جامعه آماری شامل کارشناسان نظامی انتظامی امنیتی و سایر مطلعین حوزه امنیت در مناطق شمال غرب کشور بوده و جهت محاسبه حجم نمونه پژوهش، به تعداد 140 نفر طبق جدول شماره مورگان به صورت نمونه گیری تصادفی سیستماتیک استفاده و با استفاده از روش های و آزمون های تحلیل آماری شامل آزمون تی، تک نمونه ای، آزمون فریدمن و ضریب همبستگی پیرسون بود و نرم افزار spss، مورد تجزیه وتحلیل واقع گردید.
یافته ها و
نتایج
یافته های پژوهش مبین آن است که میانگین نمره کسب شده در متغیر امنیت مناطق مرزی از لحاظ آماری تفاوت معناداری دارد. این یافته ها به معنای آن است که میزان تاثیر تهدیدات پدیده های قومی – مذهبی افراطی بر امنیت مناطق شمال غرب کشور در حد بالاتر از متوسط و زیاد قرار دارد. همچنین در پاسخ به این مقوله که ترتیب تهدیدات پدیده های قومی – مذهبی افراطی بر امنیت مرزهای شمال غرب کشور چگونه است نتایج نشان داد که بین تاثیرگذاری تهدیدات پدیده های قومی – مذهبی افراطی بر امنیت مناطق مرزی شمال غرب کشور با توجه به میانگین های رتبه ای تفاوت معناداری مشاهده می شود. رتبه بندی تهدیدات پدیده های قومی – مذهبی افراطی به ترتیب بر 1-امنیت فرهنگی-اجتماعی 2- امنیت سیاسی 3- امنیت اقتصادی 4- امنیت نظامی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 185
لینک کوتاه:
magiran.com/p1789937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!