تاثیر کنتراست زاهای تجویزی بر منحنی های توزیع دوز در طراحی درمان رادیوتراپی بر پایه سی تی اسکن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در پرتودرمانی تطبیقی سه بعدی، تصاویر سی‏تی با کنتراست به منظور بهبود صحت تشخیصی بافت هدف نسبت به بافت های نرمال مورد توجه قرار گرفته است. کنتراست زاهای تجویزی در حین انجام شبیه سازی سی‏تی به علت افزایش موقت در عدد سی‏تی و چگالی الکترونی می تواند بر محاسبات پرتویی و منحنی های توزیع دوز در طراحی درمان رادیوتراپی موثر باشد. بنابراین، پژوهش کنونی با هدف تعیین تاثیر کنتراست زاهای تجویزی بر منحنی های توزیع دوز طراحی و اجرا شد.
روش بررسی
پژوهش کنونی از نوع کارآزمایی بالینی بود که از تیر 1394 تا شهریور 1395 در بیمارستان امام رضا (ع) شهر کرمانشاه انجام شد. 10 بیمار مبتلا به سرطان های فیلد لگن، به روش نمونه گیری آسان و در دسترس، وارد مطالعه شدند. هر بیمار با پوزیشن و مختصات مشابه پیش و پس از تجویز ماده کنتراست زا، تحت سی‏تی اسکن قرار گرفت. تصاویر سی‏تی، به نرم افزار طراحی درمان ISOgray® (DOSIsoft®، Cachan، France) منتقل شد. تمام مراحل طراحی درمان روی تصاویر سی‏تی بدون کنتراست انجام شد و به دنبال آن بر تصاویر سی‏تی با کنتراست کپی گردید. محاسبات کمی در طراحی درمان از جمله اختلاف در چگالی الکترونی (ρe) پیش و پس از تجویز ماده کنتراست زا انجام شد.
یافته ها
پروستات (1/27%)، مثانه (0/62 تا 0/79%) و رکتوم (0/43 تا 0/56%) بیشترین تغییرات را در میانگین افزایش ρe نشان دادند، با این وجود، منحنی های توزیع دوز پیش و پس از تجویز کنتراست در انرژی فوتونی MV 18 اختلاف معناداری را نشان نداد.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که اختلاف آماری معنادار در طراحی پرتودرمانی فیلد لگنی پیش و پس از تجویز مواد کنتراست برای اهداف و اندام های در معرض خطر وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
805 تا 812
لینک کوتاه:
magiran.com/p1791618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!