ارتباط هیپوتیروئیدی تحت بالینی با سطح هورمون پاراتیروئید و پروفایل چربی ها در بیماران دیالیزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هیپوتیروئیدی تحت بالینی حدود 15-5 درصد جمعیت را شامل می شود و ریسک فاکتور قدرتمندی برای بیماری های قلبی عروقی می باشد که علت عمده مرگ و میر در بیماران دیالیزی است. از آنجا که درمان بیماران هیپوتیروئیدیسم تحت بالینی به اصلاح انقباض پذیری عضلات قلب و اصلاح اختلالات چربی ها و در نتیجه کاهش ریسک بیماری قلبی-عروقی می انجامد، بنابراین غربالگری آنان جهت تشخیص و درمان ضروری به نظر می رسد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط هیپوتیروئیدی تحت بالینی با سطح هورمون پاراتیروئید و پروفایل چربی ها در بیماران دیالیزی انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی همبستگی در پاییز سال 1395 انجام شد و جامعه پژوهش بیماران دیالیزی بودند. تعداد 47 بیمار، شامل 21 نفر که سطح TSH بالا و Free T4 نرمال داشتند، بعنوان گروه مورد و 26 نفر که هورمونهای تیروئیدی نرمال داشتند بعنوان گروه کنترل انتخاب شد و آزمایشات TSH، FT3، FT4، iPTH، تریگلیسیرید، کلسترول، HDL، LDL و کلسیم انجام شد. جهت مقایسه دو گروه از نظر جنسیت از آزمون مجذور کای دو، جهت مقایسه میانگین های سن، شاخص توده بدنی و فاکتورها از آزمون تی مستقل و جهت بررسی ارتباط بین متغیرها با یکدیگر از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.
یافته ها
ارتباطات معنی داری در میانگین شاخص توده بدنی k‏g/m2 22/3 ± 6/8،TG (246 ± 126 mg/dl) و Ca (8/5 ± 1/8 mg/dl) غیر معنی دار در پارامترهای لیپیدی، در گروه مورد مشاهده گردید (001/0 ≥ P). ارتباط معنی دار مثبتی بین PTH وHDL (P=0.001) و ارتباط معنی دار منفی بین PTH و (P=0.04) LDL مشاهده شد.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه چاقی و افزایش تریگلیسیرید را در بیماران با نقص هیپوتیروئیدی تحت بالینی در مقایسه با بیماران بدون این مشکل و همچنین ارتباط معنی دار PTH با دیس لیپیدمی را نشان می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1792422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!