شناسایی قارچBers Phellinus allardii و بررسی نحوه پراکنش و ارتباط ایجاد پوسیدگی با برخی از عوامل رویشگاهی (مطالعه موردی: سامانه عرفی پرک استان لرستان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
قارچ سم اسبی (طاقچه ای) از قارچ های متعلق به بازیدیومیست است که به صورت انگل و یا نیمه انگل به درختان جنگلی و مقطوعات چوب حمله ور شده و سبب ایجاد بیماری و پوسیدگی در درختان میزبان خود می شود. حضور این نوع قارچ در جنگل پرک استان لرستان زمینه تحقیق را برای شناسایی و بررسی میزبان آن فراهم کرده است. با انجام جنگل گردشی و بررسی گونه های درختی و درختچه ای موجود در این منطقه، مشخص شد تنها گونه شن (Jaub. Spach and Lonicera nummulariifolia ) به قارچPhellinus allardii مبتلا شده است، سپس موقعیت جغرافیایی و مشخصات رویشی درختان شن که قارچ Phellinus allardii روی آن ها استقرار داشت ثبت گردید. نتایج نشان داد که این قارچ بیشتر به صورت منفرد روی درختان با قطر تنه 25 تا50 سانتی متری و ارتفاع حدود نیم متری تنه قرار دارد و فراوانی آن روی درختان سرپا بیشتر است و 75/0 تاج درختان دارای 3/1خشکی شده بودند. به منظور بررسی ارتباط پوسیدگی با برخی از عوامل رویشگاهی از رگرسیون لجستیک ترتیبی استفاده شد و مشخص شد از بین متغیرهای پیش بینی شده (طبقه قطری، درصد شیب، جهت دامنه، ارتفاع از سطح دریا و خشکیدگی تاج)، متغیر خشکیدگی تاج بر روی طبقه پوسیدگی درختان اثر معنی دار (01/0p<) دارد و دیگر عوامل در میزان پوسیدگی درخت تاثیری نداشتند و شرایط را برای حضور و پراکنش قارچ فراهم می کردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
390 تا 406
لینک کوتاه:
magiran.com/p1792875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!