بررسی کمی و کیفی عوامل فیزیکوشیمیایی، فیتوشیمیایی و اثر آنتی اکسیدانی برگ گیاه بنه، Pistacia Atlantica، بومی شهرستان بیرجند

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق برگ درخت بنه، روییده شده در کوه باقران بیرجند، به فاصله زمانی هر 14روز جمع آوری و خشک گردیدند. بنه یک گیاه با ارزش است که به دلیل کاربردهای دارویی، غذایی و صنعتی، توجه زیادی را به خود جذب کرده است.
در فصل بهار برگ درخت بنه، روییده شده درمنطقه کوه باقران بیرجند ، در فاصله زمانی 14 روز جمع آوری و خشک گردید. جهت بررسی فیتوشیمیایی، عصاره برگ به روش خیساندن در سه حلال آب، اتانول و استن تهیه و از آنها برای تشخیص متابولیت های ثانویه و تعیین مقدار کل فنل و فلاونوئید استفاده گردید. سپس با کاربرد روش های فولین- سیوکالتیو و کلرید آلومینیوم به ترتیب میزان فنل و فلاونوئید عصاره ها تعیین شد. فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه، با استفاده از روش مهار رادیکال آزاد 2و ́2- دی فنیل 1- پیکریل هیدرازیل (DPPH) اندازه گیری شد. پودر برگ، برای تعیین پارامترهای فیزیکوشیمیایی و میزان عناصرمعدنی به کار رفت. در این بررسی، حضور استروئیدها، ترپنوئید ها، آنتوسیانین ها، تانن ها ، کومارین ها، پروتئین ها، اسید های آمینه، فلاونوئید ها، فیتواسترول ها، و کربوهیدرات در برگ تایید شد و بیشترین مقدار ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی، در برگ نیمه اردیبهشت ماه به ترتیب 95/39 و 11/5 (میلی گرم بر گرم خشک گیاه) مشاهده شد. و بالاترین مقدار عناصر معدنی مربوط به عنصر پتاسیم (ppm 87/449) در برگ اول خرداد ماه بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
323 تا 336
لینک کوتاه:
magiran.com/p1792885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!