پایش وضعیت ترکیب بدنی، آمادگی جسمانی و حرکتی دانشجویان افسری نیروی زمینی ارتش و ارائه نورم ملی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آمادگی جسمانی مناسب یکی از دغدغه های اصلی نیروهای نظامی بوده و یکی از عوامل تعیین کننده در کارآیی و عملکرد این نیروها است. هدف از این تحقیق پایش وضعیت ترکیب بدنی، آمادگی جسمانی و حرکتی دانشجویان افسری نیروی زمینی ارتش و ارائه نورم ملی بود.
روش بررسی
آزمودنی های پژوهش 3000 نفر از دانشجویان 18 تا 22ساله سال اول تا سوم (از هر سال 1000 نفر) دانشگاه افسری امام علی(ع) بودند که با نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابتدا قد، وزن و ترکیب بدنی آزمودنی ها اندازه گیری شد، سپس آزمودنی ها آزمون های آمادگی جسمانی (دراز و نشست، شنای سوئدی، بارفیکس، و دویدن 2 مایل) و حرکتی (دوی 9×4 متر چابکی و دوی 60 متر سرعت) را انجام دادند. برای مقایسه ترکیب بدنی، آمادگی جسمانی و آمادگی حرکتی دانشجویان از تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون های تعقیبی شفه و تامهن و برای تعیین رابطه بین ترکیب بدنی با آمادگی جسمانی و حرکتی دانشجویان از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.
یافته ها
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین میانگین شاخص های ترکیب بدنی، آمادگی جسمانی و حرکتی دانشجویان سال های اول، دوم و سوم تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0>p). همچنین بین ترکیب بدنی و آمادگی جسمانی و آمادگی حرکتی دانشجویان سال های اول، دوم و سوم نیروی زمینی ارتش ارتباط قوی وجود نداشت.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج، دانشجویان افسری از نظر شاخص های ترکیب بدنی، آمادگی جسمانی و آمادگی حرکتی امتیاز مناسبی را کسب نمودند که نشان دهنده موفقیت دانشگاه در این بخش است.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1793832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!