تاثیر فعالیت مقاومتی دایره ای کوتاه مدت بر سطح پلاسمایی فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز در مردان جوان سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
نوروتروفین ها گروه کوچکی از خانواده عوامل رشدی هستند که فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF)یکی از فعال ترین آنهاست و به طور وسیعی در مغز پستانداران و همچنین در گردش خون با مقادیر مختلف در پلاسما و پلاکت ها یافت می شود. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر فعالیت مقاومتی دایره ای کوتاه مدت بر سطح BDNF پلاسما در مردان جوان سالم بود.
روش بررسی
در این مطالعه نیمه تجربی، 12مرد جوان سالم (سن 1/2±1/22سال؛ قد 5/6±2/176سانتی متر و وزن 2/8±0/69 کیلوگرم) به عنوان آزمودنی انتخاب و پس از آشناسازی و تعیین یک تکرار بیشینه (1-RM)، در دو جلسه تمرین و کنترل به آزمایشگاه مراجعه کردند. تمرین مقاومتی دایره ای با شدت 55% 1-RM و 3ست با 15تکرار و 2 دقیقه استراحت بین هر وهله اجرا شد. نمونه های خون آزمودنی ها قبل از فعالیت، بلافاصله پس از فعالیت، پس از یک ساعت ریکاوری و صبح روز بعد از سیاهرگ آنتی کوبیتال جمع آوری شد. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در سطح 05/0p≤ تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد تمرین مقاومتی دایره ای کوتاه مدت موجب افزایش معنی داری در سطوح BDNF بلافاصله پس از فعالیت شد (001/0p=). اما در دوره ریکاوری یک ساعته و صبح روز بعد در مقادیر BDNF تغییر معنی داری مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج تحقیق حاضر به نظر می رسد فعالیت مقاومتی دایره ای، محرک قوی و موقتی برای افزایش BDNF پلاسما است، بنابراین، این نوع تمرین با توجه به اثرات سودمند BDNF می تواند برای سلامت مغز مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1793855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!