بررسی همبستگی بین توانمندی روان شناختی و فرسودگی شغلی با نقش واسطه ای استرس ادراک شده در پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از عوامل تنش زا در انسان، محیط کاری است. درصورت عدم برخورداری از مهارت های لازم، افراد ممکن است درگیر فرسودگی شغلی شوند. هدف از پژوهش حاضر تعیین همبستگی بین توانمندی روان شناختی و فرسودگی شغلی با نقش واسطه ای استرس ادراک شده در پرستاران بود.
روش بررسی
این مطالعه به روش توصیفی از نوع همبستگی بر روی 254 پرستار از بیمارستان های شهر رشت در سال 1393 انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی، انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: پرسشنامه های فرسودگی شغلی مازلاک، استرس ادراک شده کوهن و توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر آنالیز شدند.
یافته ها
نتایج آزمون همبستگی نشان داد بین توانمندی روان شناختی و استرس ادراک شده با فرسودگی شغلی به ترتیب با ضریب همبستگی 53/0- و 67/0، همچنین بین توانمندی روان شناختی و استرس ادراک شده با ضریب همبستگی 56/0-، همبستگی معنی دار وجود دارد (01/0>p). براساس نتایج رگرسیون، توانمندی روان شناختی توانست 29% از واریانس فرسودگی شغلی و 32% از واریانس استرس ادراک شده را پیش بینی کند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد توانمندی روان شناختی به صورت غیرمستقیم، با نقش واسطه ای استرس ادراک شده می تواند 54% از واریانس فرسودگی شغلی را تبیین کند.
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه، توانمندی روان شناختی در کاهش استرس ادراک شده و فرسودگی شغلی در پرستاران موثر است. بنابراین، پیشنهاد می شود دوره های آموزشی مبتنی بر افزایش توانمندی روان شناختی برای پرستاران برگزار گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1794625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!