تخمین وزن جنین به وسیله ارتفاع رحم با مدل های رگرسیون و درخت تصمیم در بیمارستان امام خمینی شهر اهواز در زمستان 1393

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
برای کنترل بهتر دوران بارداری و تصمیم گیری مناسب برای ختم حاملگی به ویژه در موارد پرخطر، دانستن وزن تخمینی جنین حائز اهمیت است. مطالعه حاضر با هدف بررسی وزن جنین با اندازه گیری ارتفاع رحم، جهت دسترسی به یک روش آسان، ارزان و کاربردی برای نقاط محروم انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه اپیدمیولوژیک تحلیلی بر روی 220 زن باردار دارای شرایط خاص که در سال 1393 جهت زایمان به بیمارستان امام خمینی شهر اهواز مراجعه کرده بودند، انجام شد. ارتفاع رحم با استفاده از متر نواری توسط کارشناس مامایی اندازه گیری و وزن تخمینی جنین با استفاده از فرمول بن جانسون به دست آمد. وزن نوزاد بلافاصله پس از تولد با ترازوی استاندارد سکا اندازه گیری و سایر عوامل موثر بر وزن جنین مورد بررسی قرار گرفت. سپس داده ها با استفاده از رگرسیون و درخت تصمیم، مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS (نسخه 17) و آزمون های آماری کای اسکوئر و رگرسیون آنوا انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنا دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین وزن واقعی نوزادان 52/3244 گرم و میانگین وزن تخمینی نوزادان 18/3304 گرم بود. بین وزن نوزاد هنگام تولد با ارتفاع رحم، ارتباط مستقیم و معناداری وجود داشت (01/0=p). فرمول حاصل از رگرسیون به صورت «تعداد زایمان × 94/48 + ارتفاع رحم (سانتی متر) × 6/80 = W» به دست آمد. همچنین با استفاده از مدل سازی با درخت تصمیم بر اساس ارتفاع رحم، تخمین مناسبی برای محاسبه وزن جنین حاصل گردید.
نتیجه گیری
اندازه گیری ارتفاع رحم به عنوان معیار مناسبی جهت پیش بینی وزن جنین می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و با استفاده از این ویژگی می توان برخی مشکلات مربوط به کمبود وزن نوزادان و رشد غیر طبیعی جنین را قبل از زایمان پیش بینی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1794961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!