ارتباط ناتوانی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با اختلال عملکرد ادراری- جنسی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مولتیپل اسکلروزیس، یکی از شایع ترین بیماری های خودایمنی مزمن سیستم عصبی مرکزی و یکی از علل ناتوانی پیشرونده در افراد جوان که از توان جنسی برخوردارند، می باشد. این ناتوانی می تواند با مشکلات ادراری و جنسی که تمامی ابعاد زندگی آنها را متاثر می کند، همراه باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط ناتوانی با اختلال عملکرد ادراری - جنسی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال 1392 بر روی 78 زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به درمانگاه اعصاب بیمارستان قائم (عج) انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم مشخصات فردی همراه با سوالات مربوط به مشکلات ادراری، مقیاس سطح ناتوانی کروتزکه و پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 19) و روش های آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
بیماران در دو سطح ناتوانی خفیف (6/52%) و متوسط (4/47%) شرکت داشتند. بیشترین و کمترین فراوانی به ترتیب در حوزه رضایت مندی (6/43%) و درد جنسی (3/10%) بود. 30 نفر (5/38%) در بیش از سه حوزه اختلال عملکرد جنسی دچار مشکل بودند. در ارتباط با شیوع اختلالات ادراری، بیشترین و کمترین فراوانی به ترتیب مربوط به فوریت در دفع ادرار (30%) و بی اختیاری ادراری (5/2%) بود. بر اساس ضریب همبستگی پیرسون، ارتباط آماری معکوس و معنی داری بین سطح ناتوانی و اختلال عملکرد جنسی وجود داشت (001/0=p، 61/0- =r). بر اساس تحلیل رگرسیون، سطح ناتوانی متوسط، سن بالا، سال های تشخیص بیماری و نوع بیماری عود کننده - بهبود یابنده، بیشترین تاثیر را بر اختلال عملکرد جنسی داشتند.
نتیجه گیری
بروز اختلالات ادراری - جنسی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس تمامی ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین در ارزیابی بیماران باید تمرکز بیشتری بر این اختلالات داشت و زمینه جهت اجرای برنامه های توانبخشی برای بیماران فراهم گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1794964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!