بارگذاری آنتی بیوتیک سفتازیدیم بر روی اتیلن دی آمین تترا استیک اسید: بررسی سینتیک رهایش دارو و افزایش اثر ضدمیکروبی آن بر روی سودوموناس آئروژینوزا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سودوموناس آئروژینوزا از مهم ترین عوامل ایجاد عفونت های بیمارستانی به شمار می آید. هدف از تحقیق حاضر تولید یک ترکیب ضد میکروبی جدید (سفتازیدیم بار گذاری شده بر روی اتیلن دی آمین تترا استیک اسید) و ارزیابی سینتیک رهایش و اثر ضدمیکروبی آن بر روی سودوموناس آئروژینوزا بود.
روش بررسی
بارگذاری سفتازیدیم بر روی EDTA (اتیلن دی آمین تترا استیک اسید) انجام و با استفاده از روش اسپکتروسکوپی مادون قرمز (FT-IR) تایید شد. نحوه ی رهایش دارو با استفاده از روش دیالیز در زمان های 5/0، 1، 2، 3، 4، 6، 8، 12، 24، 48،72 و 96 ساعت پس از بارگذاری سفتازیدیم ارزیابی گردید. اثر ضدمیکروبی ترکیب دارویی جدید بر روی سودوموناس آئروژینوزا با استفاده از روش های انتشار چاهکی و مایکرودایلوشن بررسی شد.
یافته ها
اسپکتروسکوپی FT-IR بارگذاری سفتازیدیم بر روی EDTA را به میزان 01/26 درصد مول نشان داد. بررسی رهایش سفتازیدیم مشخص کرد که آزادسازی دارو تا 8 ساعت به آرامی افزایش و پس از 72 ساعت به 96 درصد رسید. آزمایش انتشار چاهکی افزایش معنی دار اثر ضدمیکروبی سفتازیدیم را پس از بارگذاری بر روی EDTA نسبت به سفتازیدیم تنها ثابت کرد. MIC و MBC سفتازیدیم تنها به ترتیب، 2 و 4 میکروگرم بر میلی لیتر تعیین شد.MIC ترکیب ضد میکروبی جدید 5/0 و MBC آن 1 میکروگرم بر میلی لیتر بود که نشانگر اثر افزایشی EDTA بر روی خاصیت ضدمیکروبی سفتازیدیم بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که EDTA پتانسیل زیادی .به عنوان حامل دارویی در رهایش کنترل شده آنتی بیوتیک سفتازیدیم همراه با افزایش اثر ضدمیکروبی آن بر علیه سودوموناس آئروژینوزا دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1795343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!