درمان آلوپسی (ریزش مو) و اسکار (جای زخم) روی سر با چند بافت گستر و به روش زیگزاگ (پازل): یک روش جدید

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
درمان ریزش مو (آلوپسی) و جای زخم (اسکار) روی سر یکی از مشکلات جراحی است. درمان آن با استفاده از بافت گستر (Tissue Expander) در چند دهه ی اخیر نتایج بسیار خوبی داشته است. هدف این پژوهش ارائه ی روشی جدید برای استفاده ی همزمان از دو بافت گستر به منظور گسترش سریع (Over Expansion) بافتی و ترمیم لبه های فلپ با روش پازل می باشد.
روش بررسی
این مطالعه بر روی 15 بیمار 5 تا 34 ساله با جای زخم (اسکار) روی سر بیشتر از 100 سانتی متر مربع انجام شد. برای هر بیمار دو عدد بافت گستر تعبیه شد. با دو بار تزریق سرم نرمال سالین 5 تا 8 میلی لیتر به ازای هر سانتی متر در هفته اتساع مناسب به دست آمد. در عمل دوم جای زخم روی پوست سر برداشته و فلپ های پیشرو (Advancement) یا چرخشی (Rotational) آماده شد. سپس ترمیم پازل شکل انجام شد و بیماران به مدت 3 تا 6 ماه پیگیری شدند.
یافته ها
در هنگام تعبیه ی بافت گستر در هیچ یک از بیماران عفونت زخم و سروما دیده نشد. گسترش سریع بافت با میانگین 3/3 برابر سطح جای زخم (اسکار) در بیماران ایجاد شد. خروج خودبه خودی بافت گستر و نکروز قلپ و به وجود آمدن جای زخم (اسکار) مجدد با عرض بیش از 3 میلی متر در هیچ بیماری دیده نشد. جای زخم (اسکار) جدید با رویش مو کاملا پنهان شد و نیاز به پیوند مجدد فولیکول مو نبود. رضایت مندی از نتیجه ی درمان در همه بیماران خوب تا عالی بود.
نتیجه گیری
به کارگیری بافت گستر با هدف تسریع گسترش (Over Expansion) بافتی و سپس ترمیم به روش پازل باعث کاهش مراجعه بیماران، مدت انتظار، جای زخم (اسکار) جدید و عوارض می شود و نتیجه زیبایی خوبی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1795348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!