بهره گیری از ظرفیت های اقتصاد آزمایشگاهی در توسعه نظام آموزشی رشته اقتصاد در کشور

چکیده:
طراحی کلاسهای آزمایشگاهی برای تدریس سرفصل های درسی رشته اقتصاد چند سالی است که در دستور کار دانشکده های اقتصاد دانشگاه های معتبر جهان قرار گرفته است. استفاده از آزمایشگاه های اقتصاد در جهان باعث شده است دانشجویان با تجربه های عملی در تدریس مفاهیم کلیدی اقتصادی روبرو شوند. کلاس های آزمایشگاهی سعی در اثبات این مسئله دارند که اگر مباحث درسی رشته اقتصاد از حالت صرفا شفاهی و تئوریک به حالت تئوریک-کارگاهی تبدیل شوند، شاهد افزایش توانایی دانشجویان در رویاوریی با شرایط اقتصادی مختلف خواهیم بود و این مهم، گامی بزرگ در مسیر انتقال ساده و کاربردی مفاهیم خواهد بود.
پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیل محتوی به بررسی این مسئله میپردازد که «چگونه اقتصاد آزمایشگاهی می تواند با برگزاری کلاس های آزمایشگاهی به توسعه نظام آموزشی رشته اقتصاد کمک کند». همچنین در صحنه آزمایشگاه، الگویی بومیسازی شده برای دانشجویان مقطع کارشناسی اقتصاد در کشور در جهت تدریس مفهوم مشارکت داوطلبانه و سواری مجانی طراحی و ارائه گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تجربه های موفق آموزشی در کشورهای پیشرفته نشان میدهدکه برگزاری کلاسهای آزمایشگاهی علاوه بر تاثیرگذاری مثبت در افزایش فهم و یادگیری دانشجویان، سبب تربیت مدیران وکارشناسان خبره اقتصادی خواهد بود که قبل از ورود به بدنه حقیقی اقتصاد با مباحث علمی این رشته به صورت عملی ارتباط برقرار کرده اند و بدین ترتیب هزینه های ناشی از آموزش های ضمن خدمت در سازمان های دولتی و غیر دولتی به شکل چشمگیری کاهش می یابد. این فرآیند می تواند در توسعه نظام آموزشی اقتصاد در کشور موثر واقع شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1796810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!