بررسی دیدگاه کاربران کتابخانه ملی ایران در زمینه ظرفیت های آموزشی پیام رسان تلگرام در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی ظرفیت های آموزشی پیام رسان ” تلگرام“ بود. روش تحقیق توصیفی/ پیمایشی است و از حیث هدف، تحقیق کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری این پژوهش را اعضاء کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می دهند و نمونه آماری نیز از اعضاء کتابخانه ملی انتخاب شده اند. از میان 1500 نفر ظرفیت کتابخانه ملی، بر طبق فرمول کوکران (Cochran Formula) با خطای 5 درصد، 305 نمونه حاصل شد و طی 5 روز در 5 تالار اصلی کتابخانه ملی، (تالارهای ابن ندیم (مرجع و کتاب شناسی)، رازی (علوم و فنون)، ابن سینا (علوم انسانی)، فارابی(علوم اجتماعی و هنر) و کتابخانه عمومی)، 226 پرسشنامه قابل بررسی بازگشت و کاربران به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.
یافته های پژوهش نشان داد که میان مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی با متغیر اعتقاد به ظرفیت های آموزشی تلگرام رابطه معناداری وجود ندارد، ولی میان جنسیت و استفاده آموزشی از تلگرام رابطه وجود دارد و دیدگاه جنس مونث در زمینه مصرف آموزشی از تلگرام مساعدتر است. همچنین نتایج نشان داد که شبکه مجازی تلگرام، فرصت مناسبی را برای پیگیری ” آموزش“ در ایران فراهم کرده است و با توجه به میانگین به دست آمده در محاسبات (76/3) آزمودنی های مایل به استفاده از این شبکه در فعالیت های علمی خود هستند و می توان آینده مطلوبی را برای استفاده آموزشی از این رسانه متصور بود که باید در این زمینه آموزش های لازم را ارائه کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!