بررسی تاثیر رشد صادارت غیرنفتی بر رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نظر به اینکه تجارت خارجی عامل موثری در شکل دادن به اقتصاد کشور است و می تواند تمامی بخش های اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد، در ادبیات رشد اقتصادی، به تجارت خارجی به عنوان عامل رشد توجه خاصی شده است. در میان انواع روش های تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات، توسعه صادرات غیرنفتی از مهم ترین مسائل سیاسی و اقتصادی است که نه تنها از دیدگاه ارزآوری آن، بلکه از نظر ایجاد اشتغال در داخل کشور از اولویت ویژه ای برخوردار است.
در این نوشتار تجزیه و تحلیل اثر رشد صادرات غیرنفتی بر رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی وکل، همچنین رشد صادرات به تفکیک بخش های کشاورزی و صنعت بر ارزش افزوده این بخش ها صورت می گیرد، این بررسی برای سال های 88-1353 با استفاده از الگوی رشد فدر برای کشور ایران انجام گرفت. مدل مورد استفاده مدل خطی ساده می باشد و برآوردها به کمک نرم افزار Eviews انجام شده است.
براساس نتایج بررسی ها، صادرات غیرنفتی ایران بر رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی کشور تاثیر معناداری ندارد. در بخش کشاورزی نیز صادرات این بخش تاثیر معناداری بر رشد ارزش افزوده آن نداشته، ضمن اینکه صادرات سایر بخش های غیرنفتی و همچنین صادرات نفت نیز بر ارزش افزوده این بخش اثری نداشته است، ولی ارزش افزوده بخش صنعت علاوه بر اینکه از صادرات همان بخش تاثیر پذیرفته از صادرات سایر بخش های غیرنفتی و همچنین صادرات نفت نیز منتفع گردیده که در این میان تاثیر صادرات غیرنفتی سایر بخش ها به جز بخش صنعت بیشتر از دو بخش دیگر بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!