اثر برنامه آموزشی تعدیل سبک زندگی بر تبعیت از رژیم غذایی و فشار خون بیماران مبتلا به پرفشاری خون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
پرفشاری خون یکی از بزرگ ترین مسائل بهداشتی است که علت اصلی مرگ و میر است و عوامل اجتماعی متعددی بر آن تاثیر می گذارد. اصلاح سبک زندگی یکی از استراتژی های موثر در کنترل فشارخون می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی تعدیل سبک زندگی بر تبعیت از رژیم غذایی و فشارخون بیماران مبتلا به پرفشاری خون انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1395 بر روی بیماران مبتلا به پرفشاری خون درمانگاه قلب بیمارستان صیاد گرگان انجام شد. بیماران بر حسب امتیازات کسب شده از فرم اطلاعات رژیم غذایی (در 5 زیرگروه مصرف نمک، چربی، میوه، سبزیجات تازه، و لبنیات کم چرب)، در طبقات تبعیت ضعیف، متوسط و کامل قرار گرفتند. 98 بیمار واجد شرایط با تبعیت متوسط و ضعیف به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل (49 نفر در هر گروه) تخصیص داده شدند. مداخله ی آموزشی تعدیل سبک زندگی برای بیماران گروه مداخله به مدت 2 هفته اجراء شد. محتوای آموزشی مرتبط با فشارخون و شامل توصیف پرفشاری خون، آموزش بهبود سبک زندگی (فعالیت فیزیکی و ورزش روزانه، ترک سیگار، کنترل وزن، بهبود الگوی خواب، کاهش اضطراب و مدیریت استرس)، مصرف داروهای تجویز شده و لزوم مراجعه به پزشک و رعایت رژیم غذایی توصیه شده بود. آموزش تعدیل سبک زندگی به صورت فردی و چهره به چهره، هفته ای 2 بار، هر جلسه به مدت 2 ساعت انجام شد. سپس بیماران هر دو گروه مجددا فرم ثبت اطلاعات رژیم غذایی را 2 هفته روزانه تکمیل کردند.
یافته ها
نتایج نشان داد آموزش سبک زندگی بر تبعیت از رژیم غذایی بیماران مبتلا به پرفشاری خون تاثیرگذار بود (001/0P<). هم چنین مداخله بر کاهش میزان فشارخون سیستولیک و دیاستولیک نیز تاثیر داشت (001/0P<).
نتیجه گیری
انجام مداخله آموزشی در خصوص تبعیت از رژیم غذایی به عنوان یکی از راه کارهای مناسب تعدیل سبک زندگی باعث بهبود فشارخون بیماران مبتلا به پرفشاری خون می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p1805613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!