واکاوی اندیشه های شهید مطهری و روسو در خصوص نقش تربیتی مادر در ادوار رشد کودک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اهمیت والای تربیت کودک از منظر اسلام و دیگر مکاتب، و توجه و تاکید بر آن، در همه حوزه های علوم انسانی، به چشم می خورد؛ اما از آنجا که پرستاران، بیش از سایر متخصصان با کودکان ارتباط نزدیک و مستقیم دارند، بیشترین نیاز به دریافت اطلاعات در خصوص اهمیت نقش مادری از منظر مکاتب مختلف را دارند. با توجه به این که، مهمترین سالهای تکوین و شکل گیری شخصیت کودک، در محیط انس با مادر می گذرد، ضرورت شناخت جایگاه نقش تربیتی مادر، جهت ایفای نقش همانند آن در بخش پرستاری، به منظور افزایش میزان تاثیر گذاری و پذیرش کودکان نیازمند دریافت خدمات پرستاری امری ضروری می باشد.
روش
این تحقیق، در زمره پژوهش های بنیادی و کیفی، از نوع تحلیل محتوا، می باشد. که به روش مطالعه اسنادی- کتابخانه ای و با بهره گیری از منابع علمی معتبر(کتب و نتایج تحقیقات علمی) با هدف، بررسی مقایسه ای نقش تربیتی مادر از منظر دو تن از متفکران (مسلمان، و غیر مسلمان) طی مراحل رشد انجام شده است.
یافته ها
اجماع آراء دو اندیشمند منتخب، موید اهمیت نقش تربیتی مادر در مراحل مختلف رشد (در همه ابعاد فردی- اجتماعی) ، ضرورت مرحله ای بودن تربیت، ترتب و توالی آن، می باشد..
نتیجه گیری
هر دوی این اندیشمندان، بر تاثیرات تکاملی متقابل مادر - کودک تاکید دارند. لذا پیشنهاد می شود، آموزش های مناسب برای مادران و پرستاران، در خصوص نحوه ایفای شایسته نقش تربیتی مادر و پرستار (در مقام جایگزین)، به منظور درک اهمیت و ضرورت ایفای نقش مناسب و موثر در این جایگاه فراهم شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1806486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!