اندازه گیری میزان نیترات و بررسی عوامل موثر بر میزان آن در خیار سبز های منطقه جیرفت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه
مصرف سبزیجات آلوده به نیترات عوارض متعدد و مرگباری را در انسان وحیوان ایجاد نموده ویکی از مهم ترین عوامل ابتلای انسان به سرطان معده، سرطان خون، سرطان غده لنفاوی ، سندرم کشنده رنگ آبی ، اسهال و سایر بیماری گوارشی می باشد. با توجه به این که 80 % نیترات وارده به بدن از طریق سبزیجات تامین می شود، لذا اندازه گیری نیترات در سبزیجات پر مصرف بخصوص در مناطقی با تولید بالا که سهم زیادی در تامین سبزی کشور را دارند و همچنین بررسی فاکتورهای موثر بر تجمع نیترات، بسیار مهم و ضروری می باشد.
هدف
هدف از این تحقیق اندازه گیری میزان نیترات و بررسی عوامل موثر بر میزان آن در خیار سبز های منطقه جیرفت به منظور ارائه راهکارهای لازم جهت تولید محصولات سالم می باشد.
روش کار
در این تحقیق تعداد 210 نمونه جمع آوری، و با توجه به متغیرهای مستقل مورد مطالعه در طول یک سال زراعی، مشخصات آنها در پر سش نامه مخصوص یا دداشت گردید. نمونه ها به آزمایشگاه منتقل و میزان نیترات آنها با استفاده از اسید سالیسیلیک و دستگاه اسپکتروفتومتر مشخص گردید.
نتایج
نتایج آزمایشات نشان داد میانگین میزان نیترات در خیار سبز های منطقه جیرفت mg/kg 12/112 بوده و تعداد 29 نمونه از 210 نمونه جمع آوری شده (80/13%)تجمع نیترات بیش از حد مجاز داشته اند. همچنین مشخص گردید، متغیرهایی مثل نوع کشت، نوع آبیاری، جنس خاک، مقدار کود، فصل برداشت، سن نمونه، دمای محیط، وضعیت هوا، محل نمونه در مزرعه، فاصله بوته ها از یکدیگر، علف هرز و ضعیت مالی صاحب مزرعه تاثیر مستقیمی بر میزان نیترات میوه خیار دارد.
نتیجه گیری نهایی: نتایج نشان می دهد در آلودگی و تجمع نیترات در مزارع خیار، عوامل متعددی تاثیر دارند که میتوان با رعایت، ترویج و کاربرد اصولی آنها محصولاتی سالم و با حدا قل میزان نیترات تولید نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
363 تا 373
لینک کوتاه:
magiran.com/p1807047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!