بررسی ایمنی زایی واکسن هپاتیت B در شیرخواران 12 ماهه شهر کرمان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هپاتیت B یکی از بیماری های عفونی مهم بوده که گسترش جهانی دارد و عفونت با این ویروس یکی از مشکلات عمده بهداشتی در جهان و ایران می باشد. واکسینه کردن افراد میتواند از ایجاد بیماری حاد، مزمن هپاتیت B و نهایتا از سیروز، فیبروز و هپاتوسلولار کارسینوما جلوگیری نماید. اگر نوزادان با HBV آلوده شوند، در حدود 90 درصد موارد ممکن است بیماری به حالت مزمن درآید. هدف این مطالعه تعیین ایمنی نسبت به واکسن هپاتیت B بود که در سن یک سالگی 6 ماه از تزریق آخرین دوز آن گذشته است.
روش کار
به صورت یک مطالعه مقطعی شیرخواران 12 ماهه ای که برای انجام واکسیناسیون این سن به مراکز بهداشتی و درمانی شهر کرمان مراجعه کرده بودند پرسشنامه و فرم جمع آوری اطلاعات با کمک والدین و رضایت آنها و با استفاده از اطلاعات موجود در کارت واکسن تکمیل شد. پس از آن، 3-4 سی سی خون از کودک گرفته شد و جهت جداکردن سرم و انجام آزمایش به آزمایشگاه فرستاده شد. در آزمایشگاه مذکور تیتر آنتی بادی به روش الایزا اندازه گیری شد. تیتر کمتر از 10 واحد بین المللی به عنوان عدم پاسخ ایمنی و تیتر بالای 100 واحد بین المللی به عنوان پاسخ خوب در نظر گرفته شد. برای تیتر بین 10 تا 100 نیز ایمنی زایی نسبی مطرح شد. سطح معنی داری کمتر از 05/0 درنظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که ایمنی زایی واکسن هپاتیت B در شیرخواران 12 ماه شهر کرمان 98 نفر از مجموع 120 کودک و 7/81 درصد بود. شش نفر (5 درصد) شیرخواران به واکسن پاسخ ندادند و برای 16 نفر (3/13 درصد) نیز ایمنی زایی نسبی مطرح شد. ایمنی زایی برای کودکان با وزن تولد بیشتر از 2500 گرم 9/86 درصد بود، درحالی که این رقم برای کودکان با وزن تولد مساوی و یا کمتر از 2500 گرم تنها 1/57 درصد بود که این اختلاف از نظر آماری نیز معنی دار می باشد. در کودکان با وزن کنونی بیشتر یا مساوی ده کیلوگرم ایمنی زایی 60 درصد در مقابل 6/82 درصد کودکان کمتر از ده کیلوگرم بود اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نشد. ایمن زایی واکسن هپاتیت B برحسب جنس و سن بارداری (ترم، پره ترم) تفاوت معنی داری نداشت. سابقه خانوادگی ابتلا به هپاتیت B نیز در همه ی افراد مورد مطالعه منفی بود.
نتیجه گیری
میزان ایمنی زایی واکسن هپاتیت B در شیرخواران 12 ماهه شهر (تیتر بالاتر از 10 واحد بین المللی) 95 درصد می باشد که به نظر مناسب باشد. واکسن هپاتیت B در کودکانی که با وزن طبیعی به دنیا می آیند ایمنی زایی بهتری نسبیت به کودکان با وزن تولد کم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!