بررسی عوامل مرتبط با تعداد فرزندان در زنان مهاجر به شهر تهران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پژوهشگران جمعیت شناسی جهت تبیین عوامل موثر بر نرخ باروری، عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اثر گذار را بررسی می نمایند. هدف مطالعه حاضر استفاده از مدل رگرسیون پواسن به منظور بررسی عوامل موثر بر تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده زنان مهاجر به تهران بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در سرشماری سال1390 است.
مواد و روش ها
از فایل داده های خام سرشماری سال 1390، 3342 زن حداقل یک بار ازدواج کرده مهاجر به تهران انتخاب شدند. مدل رگرسیونی پواسن تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده این زنان روی متغیرهای پیش بین سن، سطح تحصیلی، وضعیت شغلی، وضعیت استفاده از اینترنت و علت مهاجرت با استفاده از نرم افزار SPSS vol.22 برازش یافت.
یافته های پژوهش: کلیه متغیرهای پیش بین(سن، P<0.001، سطح تحصیلی،P<0.001 ، وضعیت شغلی، P<0.001، وضعیت استفاده از اینترنت، P<0.001 و علت مهاجرت، پیروی از خانوار، P<0.028) و هم چنین متغیرهای علت مهاجرت و سن(P<0.001) در کنار هم بر روی تعداد فرزندان به دنیا آمده تاثیر معنی دار داشتند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاکی از آن است که زنان گروه های سنی بالاتر، با سطح تحصیلی پایین تر، غیرشاغلین و زنانی که از اینترنت استفاده نمی کنند و به پیروی از خانوار مهاجرت می کنند، به طور متوسط تعداد فرزندان زنده بیشتری به دنیا آورده اند. با توجه به یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که با اعمال سیاست های باروری صحیح برای زنان در سنین پایین تر، با تحصیلات بیشتر و شاغل نیز می توان امکان فرزندآوری را فراهم نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
118 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p1813998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!