عوامل موثر بر رضایت مندی مادران از خدمات واحدهای سطح اول نظام شبکه ایران در سال 1394: مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف
رضایت مندی گیرندگان خدمات سلامت به عنوان یکی از شاخص های سنجش کیفیت و تعیین میزان اثربخشی خدمات همواره مورد توجه سیاست گذاران و مجریان قرار دارد. این مطالعه به منظور تعیین رضایت مندی مادران از خدمات واحدهای سطح اول نظام شبکه ایران و عوامل وابسته به آن انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه مقطعی بر اساس میزان بروز مرگ مادر در 6 استان ایران در سال 1394 انجام گرفت. در هر استان 24 مرکز بهداشتی دولتی به طور طبقه ای و تصادفی انتخاب شدند. در هر مرکز منتخب 20-15 مادری که حداقل با یک بار مراقبت دوره ی بارداری زیر پوشش بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت، به طور هم زمان از پرونده بهداشتی و مصاحبه با مادران جمع آوری و در نرم افزار SPSS نسخه 18 تحلیل شد.
یافته ها
از بین 2722 مادر شرکت کننده در مطالعه، 2187 نفر (3/80 درصد) از شرایط، تسهیلات و ارایه دهنده خدمات راضی و 535 نفر (7/19 درصد) ناراضی بودند. بالاترین سطح رضایت مندی مادران در خصوص چگونگی برخورد، کامل بودن خدمات، آموزش های کارکنان بهداشتی، کافی بودن مکمل های دارویی و پایین ترین سطح رضایت مندی در خصوص میزان آموزش پزشک و فاصله بین منزل تا واحد بهداشتی بود. بین 16 متغیر دموگرافیک و رضایت مندی مادران ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد (05/0>P).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که حدود یک پنجم مادران از واحدهای سطح اول نظام شبکه ایران ناراضی و عوامل زیادی در رضایت مندی آن ها تاثیرگذار بود. پیشنهاد می شود نسبت به افزایش رضایت مندی برنامه های مداخله ای طراحی اقدام و اجرا گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
273 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p1814686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!